Sofie Grant, pressekontakt for Spotify i Nord-Europa, mener Spotify er på god vei til å bli en viktig inntektskilde både for artister og plateselskaper. I et e-postintervju med adressa.no forsvarer hun Spotifys rolle i musikkbransjen og peker på inntektsøkningen i bransjen - hovedsaklig basert på strømmeinntekter.

Les også: Strømming gir kun småpenger til artistene

- Flere norske artister er misfornøyde med utbetalingene de får fra Spotify, og Thom Yorke har også uttalt seg negativt på Twitter om strømmetjenesten. Har du en kommentar til at mange mener de får for lite penger? Vil det være aktuelt å inkludere artistene i prissettingen av produktet deres?

Svar: Spotifys målsetning er å være en tjeneste som musikkfans setter pris på, som står for en betydelig del av inntektene for musikkbransjen og gjør det mulig for nye artister å nå et publikum. Vi er fortsatt bare i startfasen av et langsiktig arbeid som vil ha en svært positiv effekt for musikkbransjen. Hittil har vi betalt ut 500 millioner amerikanske dollar til rettighetshavere og innen dette året regner vi med å ha utbetalt én milliard amerikanske dollar. En stor del av disse inntektene kommer til å bli reinvestert i nye talenter. Vi jobber hele tiden med å gjøre Spotify til den mest artistvennlige musikktjenesten på markedet og vi samarbeider med en rekke ulike artister for å bygge deres karrierer.

Les kommentaren: Strømming og lønning

- Et forslag som har blitt fremmet her i Norge er prisdifferensiering, slik at nye utgivelser får bedre betalt enn de gamle. Vil det være mulig å ha en ordning hvor man utbetaler mer penger de første 1000 avspillingene, og så utbetale mindre og mindre jo flere ganger sangen spilles? For eksempel 1 krone de første 1000, 0,8 de neste 1000 osv. Ola Nordal fra NTNU i Trondheim kom med dette forslaget. Vil dette være aktuelt for Spotify?

Svar: Spotify står i dag for over halvparten av plateselskapenes inntekter i Norge og en majoritet av strømmeinntektene. Strømming av musikk hadde i løpet av første halvår i år en økning på 66 prosent og utgjør nå 66 prosent av inntektene. For øyeblikket har vi ingen planer om å endre på utbetalingene - vi skriver avtaler med retthettigshaverne. Spotify har ikke avtaler direkte med artister, men med plateselskaper - som igjen betaler artistene.

- Vil det være aktuelt å øke prisen på bruk av Spotify til mer enn 100 kroner?

Svar: Vi har ingen planer om det. I Norge har vi en svært stor andel betalende kunder, konverteringsgraden er over 20 prosent og vi er den største abonnementstjenesten i landet. En nedlastingskunde betaler i snitt 40 amerikanske doller per år for musikk og våre premium-abonnenter betaler 1200 kroner per år. Musikkbransjen i Norge hadde en vekst på 17 prosent i løpet av første halvår i år. Strømmet musikk står for den økningen. Dessuten har piratnedlasting gått markant ned siden 2008.

Sofie Grant i Spotify sier at Spotifys målsetning er å være en tjeneste som musikkfans setter pris på, som står for en betydelig del av inntektene for musikkbransjen og gjør det mulig for nye artister å nå et publikum.