Westerhus avslutter nå en turné med konserter, som iånden følger hans siste plate «The matriarch and the wrong kind offlowers».

-Det blir veldig fint å avslutte i Trondheim. Det var hitjeg flyttet etter London, og jeg har mange venner og kjente her. Det er ogsåhelt kanon å spille på Blæst, som er en kjempegod scene. Jeg har hatt mange veldig gode konsertopplevelser på Blæst, sier Stian Westerhus om konserten hangjør i Trondheim.

-Og det er jo nært Steinkjer der jeg kommer fra.

Eksperimentell

Gitaristen, kjent for sin eksperimentelle spillestil, harvært sentral i en rekke plateutgivelser. «The matriarch and the wrong kindof flowers» er hans tredje soloalbum og ble spilt inn i Emanuel Vigelandsmausoleum. Den ble hyllet av anmeldere både innlands og utenlands da den kom iaugust.

«Fortsatt preget av den kompromissløse mangelen på ytrereferanser, der han fortsetter å viske ut skillet mellom utøver, virkemidler oglyd i en stadig søkende utforskning av klang, tid og rom», skrevAdresseavisens anmelder om albumet til et terningkast seks.

-Jeg har ingen låter klare når jeg går på scenen, menindirekte så kan du si at det er musikk fra det siste albumet du vil få høre påBlæst. På plate har man jo alltid muligheten til å redigere i studio, og mantar en del valg man ikke kan gjøre på konsert. Siste plate blir liksom enpekepinn på hvor man befinner seg musikalsk for øyeblikket, forklarerWesterhus.

-Plata ble jo spilt inn i et mausoleum. Dette er jo Blæst.Klart det blir noe helt annet, ler Westerhus.

Improviserer alltid

Stian Westerhus har 200 reisedøgn i året, og gjør en mengdekonserter, men han har aldri en plan før han går på scenen.

I et tidligere intervju har han beskrevet det han gjør som «åentre en mørk verden av solo improvisasjon». Påmint sitatet grunner hanover det, og forteller at:

- Ja, det er litt som å gå inn i et svart hull. Det ligger ihjernebarken. Klart det er noe med det. Det er spesielt å stå alene og ikke vitehva som skal skje. Da er det faktisk som alt er et eneste stort svart høl,forteller westerhus.

-Men jeg liker veldig godt å gå på scenen uten line. Det erlitt farlig.

-Med så mangereisedøgn, blir det en del steder å spille på. Med et sånt fokus påimprovisasjon, påvirker stedene konserten i stor grad?

-Ja, si det. Det er selvfølgelig fint å komme til en okplass, der lyden er god. Stort sett handler det om å ha en rutine for å komme imodus. Man må også prøve å se på hver og en konsert som den mest viktige. Forden er jo viktig. Det er jo dette jeg gjør! Men jeg har spilt på noen veldigrare plasser, og det er kult å spille på rare plasser, forteller westerhus.

-Det skal bli veldig bra på Blæst altså. Istedenfor å ha medegen lysmann så har jeg med Pekka Stokke på video, og det han gjør bærer pregav mye visuellimprovisasjon.

Et godt år

Det har vært et godt år forteller Westerhus, og ertakknemlig for at siste plate er så godt mottatt som den er blitt.

- Spesielt gøy er det at den også i utlandet får så godeanmeldelser. Så jeg har spilt mer utenlands i år en jeg har gjort på en stund.Det føles bra å avslutte det hele med en skikkelig brøler på Blæst, ler Westerhus.

-Så går det mot koselig jul, med familie mat og akevitt, iSteinkjer.

på Blæst fredag 14. desember kl. 22.00.