Tidligere denne uken sa musiker Kristoffer Lo til Adresseavisen at han kun fikk utbetalt 75 kroner fra strømmetjenestene Spotify og Wimp.

Ifølge keyboardist Bård Jørgen Iversen i DDE fikk også de utbetalt ubetydelige summer fra strømmetjenestene, kun noen få tusen kroner.

Salgssjef i Parlophone Norge, Aslak Klever, kjenner seg ikke igjen i denne kritikken.

– Jeg kjenner meg ikke igjen i denne karakteristikken. Streaming er den mest demokratiske formen for inntekt musikkbransjen og artister har hatt, man får betalt etter antall avspillinger. Slik jeg ser det, er det en myte at artister ikke får penger utbetalt fra streamingtjenester.

– Tolv prosent

Bård Jørgen Iversen fra DDE sier at artistene noen ganger får så lite som tolv prosent i royaltyutbetalinger fra Plateselskapene.

– Artistenes royaltyvarierer ut ifra hvem som tar de forskjellige kostnadene på prosjektet.Men artister får samme royalty fra streaming som fra cd-salg, så artistenes delav inntektene varierer fra 12-15 prosent og opp til 75 prosent, sier Klever.

Må få mer

Kristoffer Lo er uenig i Klevers uttalelser, han mener musikerne må få mer penger fra strømmetjenestene.

– For meg er det vanskelig å skjønne hvorfor prisen på et Spotify-abonnement ikke kan være høyere. Musikere tilbyr et produkt som vi får altfor lite igjen for. Folk kan lytte til uendelige mengder med musikk for bare 100 kroner i måneden. Jeg har 260 000 avspillinger bare med det ene bandet Pelbo, og sitter nesten ikke igjen med noen penger, sier Lo.

Ifølge Lo kan ikke artistenes utbetalinger fra Wimp og Spotify fortsette på et like lavt nivå.

– Jeg må påpeke at jeg ikke er imot verken er mot plateselskap eller strømmetjenester, men vi må få til bedre avtaler. På samme måte som at det finnes en levelig takst for arbeidet jeg gjør med musikk andre steder, må det kunne gå an å gjøre det samme med musikk som strømmes fra nettet.

Streaming mer populært

Samlet digitalt musikksalg, nedlastning og streaming, første halvår 2013 har økt med 39 prosent i forhold til samme periode i fjor, og utgjør i første halvår 2013 80 prosent av det totale musikksalget. Første halvår 2012 utgjorde digitalsalget 67 prosent av totalt musikksalg.

Fysisk salg har gått ned til 20 prosent av samlet salg hittil i 2013, mot 33 prosent av samlet salg for samme periode i fjor.

Spotify sier utbetalingene til de ulike plateselskapene varierer, men 70 prosent av inntektene går til rettighetshaverne.

Men tall over omsetning og overskudd vil ikke Spotify offentliggjøre.

– Vi går ikke ut med finansiell informasjon, sier pressekontakt for Spotify, Sofie Grant