Dagen før en rekke av landets største medieledere  skal møtes hos kulturminister Thorhild Widvey for å diskutere NRKs mediemakt,  konkluderer en ny rapport med at statskanalen ikke truer kommersielle mediers satsning på nett. Det skriver Aftenposten.

Rapporten er bestilt av kulturminister Thorhild Widvey (H) og kommer til å bli viktig i Regjeringens arbeid med NRK-politikken.

Den ferske rapporten er dårlig nytt for en mediebransje som leter etter ammunisjon som kan bevise at NRK svekker konkurransen på nett, og for at NRK stadig spiser seg inn på flere kommersielle områder.

Konklusjonene

Spørsmålet som Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) har behandlet, var om NRKs virskomhet gjør det vanskeligere for andre medier, og på den måten fører til et dårligere medietilbud i Norge.  Rapporten konkluderer med følgende:

◾Det er liten grunn til å tro at NRK.no legger vesentlige begrensninger på nettavisers mulighet for å ta betalt fra brukere.

◾NRKs tilstedeværelse på nett kan trekke lesere bort fra andre medier og dermed ha en negativ effekt på deres lesertall og annonseinntekter.

◾I og med at mange brukere forholder seg til flere nyhetssnettsteder, er det likevel ikke sikkert at NRK.no stjeler lesere fra konkurrentene.

◾NRK.no er noe forskjellig fra andre store nasjonale nettsteder.

◾NRKs nettjenester dekker et noe annet behov enn lokale nettaviser gjør.

Blant tiltakene som forskergruppen foreslår, er følgende:

◾NRK bør ikke ha som mål å ha flest mulig lesere til enhver tid.

◾Det bør vurderes om NRK skal ha som mål å øke trafikken til konkurrerende nettsider ved å bruke flere eksterne lenker

◾Det advares mot å gjøre NRK bruker- eller reklamefinansiert. Dagens lisensordning bør opprettholdes.

Tilfreds kringkastingssjef

- Jeg synes konklusjonene i denne rapporten gir ganske stor støtte for det vi har sagt tidligere, altså at NRK er opptatt av å bidra til et mediemangfold, sier NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen, som understreker at han foreløpig bare har rukket å lese deler av rapporten, som kom søndag formiddag.

- Det viktigste for det norske demokratiet og publikum er at et godt medietilbud, og det synes jeg denne rapporten viser at NRK og de kommersielle sammen sørger for, sier Eriksen.

Vil gå opp grensene

Flere av konkurrentene er kritiske til deler av NRKs virksomhet. Regjeringen har nedfelt at de ønsker å begrense NRKs mulighet til å svekke frie institusjoners aktivitetsgrunnlag.

Thor Gjermund Eriksen er usikker på hva Regjeringen egentlig mener med dette.

- Jeg har hatt masse møter med statsråden og andre politikere, og jeg opplever ikke at dette skal tolkes som at man mener det vil ha positiv effekt å begrense NRKs virksomhet. Men jeg opplever at noen andre aktører i mediemarkedet ønsker å trekke dem i den retningen, sier han.

P4-sjef Trygve Rønningen er blant dem som skal legge frem sitt syn på NRKs posisjon for Kulturdepartementet mandag.

- NRK er inne på en rekke kommersielle beiteområder, både når det gjelder innhold og programmer, sponsing og nye radiolanseringer. Derfor føler vi det er behov for å gå opp grensene, sier han.

Både NRKs forhold til kommersielle medier, NRK-lisensen og NRKs samfunnsoppdrag er i spill frem mot en stortingsmelding som kommer i juni.

Widvey vil ha løsninger på bordet

Kulturminister Thorhild Widvey (H) sier mandagens møte skal brukes til å diskutere i hvor stor grad NRK kan utvide tilbudet sitt for å nå publikum.

- Det er ikke noe problem i seg selv at NRK påvirker konkurransen i mediemarkedet, men mange mener deres posisjon svekker mangfoldet eller sørger for et dårligere tilbud. Jeg håper vi får avdekket hvorvidt dette er et problem, og at vi da kan finne noen løsninger, sier Widvey.

Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for lokalaviser (LLA) er blant dem som skal holde et innlegg hos kulturministeren i dag.

- De har uten tvil en viktig rolle i landet, og det er prinsipielt vanskelig å skulle avgrense redaktørens frihet. Samtidig må vi sørge for reell konkurranse. Hvilke anbefalinger vi har for å løse denne floken, hvis det finnes en løsning, blir et tema på møtet, sier Hetland.

Administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2 ønsker å vente til møtet med Kulturdepartementet før han uttaler seg om saken.

Fra før er det kjent at TV 2 er skeptiske til NRKs posisjon som nyhetskanal på nett. Da NRK-plakaten var ute på høring, skrev daværende TV 2-topp Alf Hildrum i sin uttalelse at NRK bør avgrenses til TV og radio.

TV 2 mener NRK skal kunne distribuere sine egne programmer på nye digitale plattformer, men at de burde holde seg unna skriftlig publisering.

Ønsker et NRK for fremtiden

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) representerer de fleste av landets mediehus. I en rapport fra i fjor skriver de at de mener NRK i dag er for like andre, kommersielle medieaktører.

Administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL ønsker et sterkt NRK som er til stede på alle plattformer. Hun ønsker en NRK-politikk som sikrer at brukerne får tilgang til godt norsk innhold også i fremtiden.

- Spørsmålet er hvordan vi balanserer relasjonen mellom en sterk, statlig finansiert allmennkringkaster, og de som kjemper for hver krone i markedet for journalistikk. Den balansen må vi finne slik at mediemangfoldet kan opprettholdes, sier Øgrey.

- NRK er blitt viktigere

Helle Sjøvaag ved Universitetet i Bergen har sammenlignet NRK.no med de andre store nettmediene i landet.

Også resultatene av hennes forskning presenteres mandag. Sjøvaag vil ikke at NRKs muligheter til å konkurrere på nett skal innskrenkes.

- Jeg skjønner at kommersielle medier er bekymret for forretningsmodellen sin, og det er ikke feil at en allmennkringkaster svekker muligheten til å ta betalt for nyheter på nett. Men sånn vil det være i alle markeder med en allmennkringkaster. Når mediene sliter med å finne nye inntektskilder, mener jeg det er desto viktigere med et godt, åpent tilbud av nyheter og debattstoff, sier Sjøvaag.