– Et fruktbarhetsritual i forestillingen er noe jeg har lagt vekt på. Det er mye mer erotisk betinget enn det som er blitt vist tidligere.

Det sier Marit Moum Aune.

– Seksualitet ble sett på som noe positivt på den tiden, og det var ingen skam knyttet til det. Skammen kom først med innføringen av kristendommen. Jeg har rødmet litt under noen av prøvene, sier en smilende instruktør.

Hun har for tredje år på rad tatt på seg oppgaven som regissør av «Spelet om Heilag Olav». På Stiklestad har hun gjennom årene gjort en del forandringer, den mest radikale i fjor. Da ble Spelet flyttet fra dagtid til visninger om natten.

– Handlingen foregår jo i løpet av en natt, så da ble det naturlig for meg å legge forestillingen til det tidsrommet. Det ble en stor suksess å gjøre nattforestillinger, og det tror jeg publikum vil merke i år og. I år vil jeg ha mer av alt, sier instruktøren.

Intense prøvedager

Om halvannen uke, den 25. juli, vil Spelet ha premiere på Stiklestad. Prøvene er i full gang, og det har ikke bare vært enkelt å øve utendørs når gradestokken sniker seg over tredvetallet.

– Vi målte vel 35 varmegrader på scenen her om dagen. Da er det viktig å få i seg nok vann, sier Pål Christian Eggen, som spiller Kong Olav i årets oppsetning.

Han er ny i rollen som kong Olav, og møter Adresseavisen iført rustning og kongekappe. Rustningen er heldigvis ikke like tung som de originale, for Eggen forteller om noen lange prøvedager.

– Jeg har bare vært her i to dager, men vi jobber utrolig intenst. Jeg begynner med ridetimer fra klokken halv ni om morgenen til kvart på elleve, og så er det prøver frem til klokken ti om kvelden. Men jeg klager ikke, det er utrolig gøy å være med på dette, sier han.

Brutal kong Olav

Eggen har litt erfaring med riding fra før, da han i fjor sommer spilte Erlend i utendørsspelet «Kristin Lavransdatter», på Sel i Gudbrandsdalen. Han mener selv at spel er en teaterform han passer godt til.

– Det krever at du har et stort uttrykk, du kan ikke fokusere på finspill. Du må forstørre spillet ditt, og det liker jeg godt, forteller Eggen.

Han vedgår at det ikke er så vanskelig å spille stort i rollen som kong Olav, for kongen var ingen beskjeden mann.

– Han var ganske brutal, og slaktet jo ned mennesker som ikke ville la seg kristne. Jeg ser for meg at han var en målrettet person med sterk gjennomføringskraft. Og det var jo ikke akkurat et lite oppdrag han hadde tatt på seg med å kristne Norge, påpeker Pål Christian Eggen.

Stiller strenge krav

Moum Aune er strålende fornøyd med skuespillerne hun har fått med seg i årets oppsetning. Foruten Eggen som Kong Olav, er blant annet Charlotte Frogner ny i rollen som Gudrun, og debutant Julie Moe Sandø spiller Helga. I tillegg er spelveteranen Ståle Bjørnhaug tilbake på Stiklestad, denne gangen i rollen som Gamal-Jostein. Flere andre profesjonelle skuespillere er også med, men det som virkelig er drar Spelet, er de flere hundre frivillige.

– Jeg prøver faktisk å lære meg navnene på alle, og ingen skal føle at de kan sluntre unna. Blant annet innførte jeg noen heftige auditions for danserne som skal være med. Det resulterte i søkere fra hele Trøndelag og også fra andre steder i landet, forteller Moum Aune.

Lange dager: Det er halvannen uke igjen til premieren på «Spelet om Heilag Olav», og prøvene er i full gang. Her er Pål Christian Eggen som Kong Olav, i dialog med Trond-Ove Skrødal som spiller Torgeir Flekk. I bakgrunnen er Charlotte Frogner og Hildegunn Eggen. Foto: Mari Svenning