I mars spilte duoen, som har gjort seg bemerket med sin fengende elektroniske musikk, på Bylarm i Oslo.

Det de ikke visste da, var at en representant fra Sony UK var der og likte det han så. Ikke lenge etter konserten fikk de vite at Sony ønsket å lansere Loveless i Storbritannia og resten av Europa.

– Det var vår første liveopptreden, så det var overraskende. Men en ekstremt gøy beskjed å få, det er veldig deilig at alt det harde arbeidet over tid nå betaler seg, sier guttene som har holdt på med musikk i mange år før du duoen ble dannet i 2013.

Nå skal de altså ta Storbritannia med storm med sin britisk-inspirerte klubbmusikk.

Sjangerens hjemland

16.mai hadde singelen «They Don`t Know» premiere på den store radiokanalen Kiss FM i Storbritannia. Forrige uke ble låten lansert på Spotify og Itunes i Europa, men det er særlig Storbritannia guttene sikter seg inn mot.

– Dette er hjemlandet til sjangeren. Vi tror at singelen potensielt har en bedre fremtid der enn her i Norge. Markedet er større i Storbritannia for den type musikk og man ser på topplistene der at klubbmusikk har en solid posisjon, sier de og forteller at britisk klubbmusikk fra tidlig på 2000-tallet har vært en inspirasjonskilde fra starten av.

– Vi ville ikke si at vi bare er en 2-step-duo, men vi har vokst opp med britisk klubbmusikk. Det er noe vi tydelig er inspirert av.

Gjennombruddet

Siden oppstarten har de hatt flere populære remikser av blant annet Christina Aguileras 90-tallsklassiker «Genie in a Bottle». Førstesingel «How To Love You», med Thomas Eriksen på vokal, var listet på NRK P3 i nesten et halvt år. Men selv med bra respons på de første utgivelsene, var det ikke før singel nummer to ble sluppet de følte det tok av.

– Første singel følte vi var en introduksjon, men singel nummer to, «They Don't Know», var den som virkelig skilte oss fra andre artister i samme sjanger. Vi satt på kontoret til Sony i Norge og hørte på låten. De følte det skikkelig, og jeg føler de forsto at den kunne slå bredere enn her i Norge, sier guttene, som har fått listet alle sine tre utgivelser hittil på NRK P3.

«They Don`t Know» har fått god respons fra publikum. Låten har rundt 450000 strømminger på Spotify, over 140000 avspillinger på Youtube og 100000 på Soundcloud. Låten har inntil forrige uke bare vært tilgjengelig i Norden på Spotify. Nå håper de disse tallene blir enda større.

– Det er mye som skal stemme til samme tid. Vi håper den blir tatt godt imot. Det at låten har fått så mange avspillinger og delinger på sosiale medier uten at vi er etablerte, er et godt tegn på at låten er godt likt.

Lang kø på «Klubb Loveless»

I Oslo er de godt i gang med sin faste klubbkveld «Klubb Loveless› på utestedet Internasjonalen på Youngstorget. Kvelden har blitt en stor suksess så langt med lange køer før åpningstid.

– Vi ville ha en fast plattform for å vise fram det vi selv holder på med, men også andre artister i flere sjangre vi liker. Vi håper også konseptet er noe vi kan ta med oss ut i resten av landet, og senere kanskje utenlands.

Med seg på klubbkveldene har de allerede fått med seg store elektroniske musikknavn.

Møtte helt

Blant annet har mannen bak artisten Craig Davids største hits, Artful Dodger, besøkt guttene bak spakene. Dette var en stor opplevelse for duoen.

– Det var veldig kult å få møtt en vi er så stor fan av. Da vi spiste middag var det veldig spesielt å høre på alle historiene fra tiden da han jobbet med store artister. Vi har fortsatt masse kontakt, og han har faktisk spurt om vi vil gjøre et samarbeid, så det er absolutt noe vi må få til snart.

I sommer skal guttene spille på ulike festivaler rundt om i Norge. Til nå er Skralfestivalen, H&M Loves Music og Øyafestivalen booket.

– Vi skal arrangere «Klubb Loveless» på Vulkan under Øya-natt på Øyafestivalen. Der får vi med oss flere internasjonale hemmeligheter. Vi spilte på Øya-natt i fjor også, men i år får vi en egen scene en hel kveld.