THE LAST STORY

Nintendo Wii

Aldersgrense: 16 år

For 25 år siden satset den unge spillskaperen Hironobu Sakaguchi alt på risikoprosjekt som han døpte «Final Fantasy». Om han skulle forsvinne ut av spillbransjen med dette så ville han i det minste gå ut med et produkt han hadde gitt alt for å realisere. «Final Fantasy» ble en braksuksess og resten er, som de sier, historie.

I 2004 etter gigantfloppen med filmen «Final Fantasy: The Spirits Within» forlot Sakaguchi SquareSoft ( nå Square Enix) for å danne selskapet Mistwalker sammen med Microsoft. Resultatet ble «Blue Dragon» og «Lost Odyssey», to Xbox 360 -eksklusive titler som ikke akkurat satte fyr på bransjen. Sakaguchi satte sin lit til sitt nye prosjekt. «The Last Story» var i likhet med spillet som han laget 25 år tidligere et «bære-eller-briste» -prosjekt. Spillet ble lansert til gode kritikker i Japan i fjor og nå er det endelig lansert her i Europa.

«The Last Story» er en nytelse fra start til slutt. Sakaguchi har gitt blaffen i alle tradisjonelle konvensjoner fra japansk rollespilltradisjon og laget en hybrid mellom moderne rollespill og action. Borte er de turbasert kampene og endeløse videosekvensene. «The Last Story» er et friskt pust ikke bare i sin egen sjanger, men etablerer seg øyeblikkelig som et av de aller beste Wii-eksklusive spill noensinne som ikke er laget av Nintendo selv. Det hersker liten tvil om at Nintendo Wii nå er i ferd med å gå inn i pensjonistenes rekker, men «The Last Story» sammen med «Xenoblade Chronicles» ( som kom i fjor) og «Pandora's Tower» ( kommer i april) utgjør et uslåelig trekløver når det gjelder Nintendo-konsollen. «Xenoblade Chronicles» var strålende, men jeg påstår likevel hardnakket at Sakaguchis spill er det beste av de to. Når det gjelder etternøleren «Pandora's Tower» så får vi bare vente å se.

OPPTUR: Engasjerende historie, et fenomenalt kampsystem og karakterer du bryr deg om.

NEDTUR: Multiplayer-delen kan på ingen måte måle seg med sine vestlige likesinnede.