Det sier Kaija Saariaho, årets festivalkomponist under Trondheim kammermusikkfestival.

Hun snakker med glød om kammermusikken.

– Den spilles i mindre rom og for et begrenset antall tilhørere om gangen. Der ligger forholdene ekstra godt til rette for kontakt, der kan det oppstå en fantastisk kommunikasjon.

Hundre prosent Saariaho

Elleve av hennes verker blir framført under årets Kamfest, tre av dem fikk publikum høre under åpningskonserten i Nidarosdomen i går kveld. I kveld spiller Trondheim sinfonietta med solister «100 % Saariaho» i Dokkhuset, og lørdag i Stiftsgården og Frimurerlogen.

Torsdag framfører Trondheim symfoniorkester med solister og Det norske solistkor operaen «L’amour de loin», Kjærlighet på avstand, med musikk av Kaija Saariaho og libretto av den libanesisk-franske forfatteren Amin Maalouf. Teksten bygger på et middelalderdikt fra europeisk trubadurtradisjon.

– Jeg hadde ideen, men trengte en forfatter til å bearbeide middelalderdiktet. Jeg kunne ikke fått en bedre librettist enn Maalouf. Han kan sin middelalder. Jeg hadde lest bøkene hans, men visste ikke at han kunne være librettist. Det ante han visst ikke selv heller, forteller Kaija Saariaho. Operaen har vært en kjempesuksess, framført i ti ulike oppsetninger, og en innspilling av den vant Grammy i 2011. Kunstnerduoen Elmgreen & Dragset står for animasjonen i versjonen som blir framført torsdag i Olavshallen.

Hva er det egentlig vi elsker?

– «Hvorfor skriver du om middelalderens riddere, trubadurer og prinsesser nå i dag?» Det spørsmålet har jeg fått mange ganger. Men operaen handler jo ikke om det, men om kjærlighet, om forestillingene vi har om hverandre, forklarer Kaija Saariaho. –Hva er det egentlig vi elsker? Forhåpningene våre til den andre personen? Våre egne forestillinger om den andre? Det kan ligne opplevelsen mange møter på internett.

– Elmgreen og Dragset har lagt til et nytt nivå, som nettopp handler om vår tids distanse-kjærlighet på internett?

– Ja, de grep tak i denne tanken. Jeg har levert mitt materiale, tolkningen er utøvernes rett.

Baker ikke kake

Saariaho gjør motstand mot at musikken hennes trykkes ned i kjente båser, og hun vil for eksempel ikke uten videre akseptere stempelet operakomponist.

– Jeg baker ikke kake: Jeg har ikke en form jeg skal fylle med innhold. Og hvis opera betyr et stort, flashy, livsfremmed luksusshow, så er det ikke noe for meg. Opera er et møtepunkt for kunst og kunstnere, et sted for ny kunstnerisk erfaring.

Kaija Saariaho er født 1952 i Finland, men sitt voksne liv har hun for det meste tilbrakt utenlands. Hun bor og arbeider i Paris, der hun har holdt til siden 1982. Der utviklet hun også elektronikk som en del av komposisjonene sine.

– Teknologien er rundt oss på alle kanter. Så hvorfor skulle den ikke også være til stede i musikken? Jeg bruker elektronikken når jeg trenger den, slik jeg gjør med de andre instrumentene i orkestret, sier Kaija Saariaho.