«Too Human» er høstens første virkelig store spill. Så mye tid og penger har kanadiske Silicon Knights og amerikanske Microsoft brukt på dette prosjektet at det har tatt hele ti år å få det ferdigstilt. Å påstå at «Too Human» har mye å leve opp til blir liksom litt svakt. «Too Human» er bære eller briste for den løskjefta Dennis Dyack i Silicon Knights. Gang på gang har han bokstavelig talt hamret fast sin egen overbevisning om at dette spillet er det største og viktigste siden mennesket fant opp hjulet. Og gang på gang har han selv vært med på å bygge opp hypen og forhåndsinteressen for sitt eget verk.

Snakk om kaste sten når en sitter i glasshus!

For «Too Human» er så bestemt ikke et spill som vil bli husket særlig godt når spillåret 2008 skal gjøres opp. Kort fortalt så dreier det seg her om en Diablo-klone ( et godt, gammeldags action-rollespill altså) satt til en fjern fremtid der de norrøne gudene har gjenoppstått.

I «Too Human» spiller du som guden Baldur. Oppgaven din er å banke kybernetiske monstre med det du måtte ha til rådighet av sverd, klubber, økser og hva du eller er i stand til å rote fram fra kjøkkenskuffen. Det er ikke så greit å skjønne hvorfor du gjør dette, men pytt sann! Hvem har vel sagt at en norrøn guds arbeidsoppgaver skal være mer forståelig enn arbeidsoppgavene til oss dødelige. Uansett, her skal det bankes og her skal det slåes. Og til alt hell så formelig regner det av større og enda bedre våpen og gjenstander av disse monstrene, slik at Baldur kan kle seg bedre og mer fryktingydene for hvert eneste fem-minutt han tilbringer i de gigantiske fjellhulene hvor han ser ut til å trives best.

Hele greia er innpakket i en fullstendig dustete historie som har skremmende lite med å gjøre den norrøne historien vi kjenner fra Snorre Sturlason og hans likemenn.

«Too Human» er kort og godt et passe bra action-rollespill med norrøn sci-fi smak. Hverken mer eller mindre.

OPPTUR: Selve action-sekvensene er tøffe de

NEDTUR: Synd da at både historien og grafikken trekker det hele ned