Arkitektkonkurransen Europan 13 har øvre aldersgrense 40 år og er verdens største arkitektkonkurranse. I Norge har unge europeiske arkitekter konkurrert om fem tomter i Trondheim, Ørsta, Bergen, Os og Stavanger. Felles for alle er behovet for nye urbane kvaliteter der dette har vært fraværende.

Italienske vinnere

Det kom inn 41 forslag til hvordan Strandveikaia på Nyhavna kan bli. Vinnerne er en gruppe italienere fra Genova der bare en av gruppemedlemmene har vært i Trondheim.

Sett fra Italia er kanalene og bryggene et symbol på Trondheim. Nå ønsker de å videreutvikle og modernisere de tradisjonelle lagerhusene i byen.

- Dette er ikke en ferdig plan, men interessante ideer som vi vil gå videre med, sier prosjektleder Per Arne Tefre fra byplankontoret i Trondheim kommune.

Falskt speil

Vinnerutkastet har fått tittelen «The false mirror». De italienske vinnerne ønsker seg kanaler på Strandveikaia og bygging inntil vannet etter den tradisjonelle bryggearkitekturen. Dette har de definert som arketyper for Trondheimsarkitekturen. I tillegg ser de for seg flytende lektere og det de kaller for land- og vannbasert infrastruktur.

Temaet for konkurransen i år har vært den tilpasningsdyktige byen og juryen skriver i sin begrunnelse at vinnerne foreslår en tilpasning basert på eksisterende forhold i Trondheim på en rik og intelligent måte. Juryen har vært en internasjonal uavhengig jury.

Nye ideer til arkitektur

- Dette er innspill til diskusjon for planlegging, hvordan vi skal planlegge og hvordan arkitekturen skal være, sier prosjektleder Tefre. I februar inviterer kommunen til workshop med vinnerne for å jobbe videre med vinnerutkastet og hva kommunen og Trondheim havn kan bruke det til. Tefre sier det er uklart hvordan forslaget blir tatt med i den videre byutviklingen på Strandveikaia.

- Her er nye ideer, nye metoder og måter å se utvikling på, sier han.

Havna møter italienerne

Trondheim havn er grunneier på det meste av Nyhavna og oppdragsgiver for det som skal skje på Strandveikaia. Havna søkte sammen med kommunen om å få delta med Strandveikaia i konkurransen. Kommunen er involvert som regulerende myndighet og ansvarlig for en kommunedelplan.

Havnesjef Wollert Krohn-Hansen sier de nå skal ta kontakt med vinnerne for en samtale om hvordan de skal bruke forslaget fra de italienske vinnerne.

- Vi må diskutere med dem hvordan vi skal få nytte av ideene i vinnerutkastet og hvordan vi skal ta det videre. Krohn-Hansen legger til at han bare er havnesjef ut januar og at ny havnesjef er ansatt.

- Det er derfor naturlig at den nye ledelsen tar videre engasjementet for byutvikling på Nyhavna, sier Krohn-Hansen. Han har tidligere sagt til adressa.no at byutviklingen i Nyhavna er et langsiktig prosjekt som de ser i et 50-årsperspektiv.

LES OGSÅ LESERINNLEGGET: Asfalt dag og natt

Prosjektleder Per Arne Tefre fra Byplankontoret (t.v.) og havnedirektør Wollert Krohn-Hansen studerer noen av forslagene som kom inn til arkitektkonkurransen Europan13. Foto: VEGARD EGGEN