Pengene uteblir: Selv om strømmetjenester blir mer populære, får ikke artistene mer penger, mener musiker Kristoffer Lo. I 2012 fikk han 75 kroner fra strømmetjenestene Spotify og Wimp. Foto: MARIANN DYBDAHL, Adresseavisen

Strømming av musikk blir mer og mer populært, men dette gagner ikke nødvendigvis artistene.

Interesseorganisasjonen for norske plateselskaper, IFPI, skriver på sine hjemmesider at det norske musikksalget har økt med tolv prosent i første kvartal i år.

Tjenester som Wimp og Spotify får en stadig større del av kaka. Der strømmetjenester sto for 42 prosent av det totale musikksalget første kvartal i 2012, utgjør strømming 63 prosent i 2013.

Får lite tilbake

Kristoffer Lo er frilansmusiker og tubaist i bandet Pelbo. Han mener at den økte populariteten omkring strømmetjenester ikke gagner artistene og at musikerne fortsatt tjener alt for lite på strømming av musikk.

–Til tross for at publikum strømmer mer enn før, merker jeg ikke at jeg tjener noe mer. I 2012 fikk jeg utbetalt 75 kroner fra Spotify og Wimp, til tross for at jeg er rettighetshaver til tolv album, sier Lo.

Han mener det er opp til det offentlige å forhandle frem løsninger med strømmetjenestene.

–Det offentlige bør stille strengere krav til strømmetjenestene slik at musikere også kan nyte godt av tilbudet. Folk får nå et inntrykk av at kunst og kultur skal være gratis, noe som er feil. Jeg reiser 230 dager i året for å spille konsert, og det er synd at at så lite folk møter opp siden de heller kan lytte til musikken hjemme hos seg selv. Musikk skal være noe mennesker betaler for, mener Lo.

45 prosents økning

Phonofile distribuerer repertoaret til uavhengige norske plateselskaper til strømmetjenester og nedlastningsbutikker. Nettstedet Ballade melder at Phonofile har opplevd en inntektsøkning fra digitale medier på 45 prosent i årets tre første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det er ingen tvil om at det har vært en betydelig vekst i den samlede digitale omsetningen. For første gang på lenge var det en markedsvekst i Norge i fjor, sier daglig leder i Phonofile Erik Brataas til Ballade.no.

Er du musiker? Da er vi interessert i hva du tjente påstrømming i 2012. Send mail til kristoffer.svendsen@adresseavisen.no

Potensiale for økt salg

–Strømmetjenester blir mer og mer populære, og det er fortsatt potensiale for økt videre salg, men det er likevel et stykke igjen til musikkbransjen ser en inntjening som ligner det vi hadde i 2000, sier Kristin Eldnes, kommunikasjonssjef i den norske strømmetjenesten Wimp.

Eldnes mener det er muligheter for vekst i strømmemarkedet, men at det er lenge igjen før man når det samme inntjeningsnivået som når cd salget var på topp i 2000. Ifølge bransjeorganisasjonen IFPI var omsetningen av cd-er 962 millioner i år 2000, i 2012 hadde omsetningen sunket til 186 millioner.

Betaler nok

Kristin Eldnes i Wimp mener de allerede betaler nok til plateselskapene. 75 - 80 prosent av alle inntektene går til plateselskapene og Tono, som igjen betaler sine artister og låtskrivere, sier Eldnes.

Er du musiker? Da er vi interessert i hva du tjente påstrømming i 2012. Send mail til kristoffer.svendsen@adresseavisen.no