– Det handler om hvilken type festival, og ikke i hvilken landsdel det foregår.

Det sier Niels Arvid Sletterød, forskningssjef ved Trøndelag Forskning og Utvikling. Han har forsket på festivalledelse og -opplevelser.

– Manglende forhåndssalg er noe som festivaler over hele landet sliter med, så det er ikke eksklusivt for Trøndelag, legger han til.

I går skrev Adresseavisen om Storåsfestivalen og Levanger Live, som begge henger i en tynn tråd grunnet dårlig forhåndssalg. «Det typisk midtnorske syndromet» ble trukket frem som en av grunnene til dette.

Les også: Målet for festivalene er å skille seg ut

Pstereo kan bli utsolgt

Bård Flikke, leder i Festivalnettverk Trøndelag, er enig i at arrangører ikke kan skylde på trøndersk treghet.

– Det blir feil å legge ansvaret over på publikum. Det handler om å skape etterspørsel, påpeker han.

Pstereofestivalen, hvor Flikke er markedsansvarlig, opplever i år større pågang enn noensinne. Flikke regner med at billettene blir utsolgt før festivalstart i august. Han mener festivalens begrensede kapasitet spiller en viktig rolle.

– En utsolgt festival er den beste markedsføringen som finnes. Folk som opplever å ikke få billett, er gjerne tidligere ute med å kjøpe neste år, sier han.

Han legger derimot til at det er en kjensgjerning at store enkeltkonserter i Trøndelag har solgt dårlig, og trekker frem A-ha sin avslutningsturné i 2010 som et eksempel. Konserten i Bergen trakk 10000 flere tilskuere enn i Trondheim. Han mener grunnen er at trøndere ikke har erfaring med at slike konserter selges ut.

Skarp konkurranse

Niels Arvid Sletterød mener det ikke er noen entydig grunn til at forhåndssalget uteblir hos mange festivaler.

– Det er hard konkurranse. Siden år 2000 har antallet festivaler skutt i været. Mange ting virker inn, blant annet været, musikken og hvor sterk identitet en festival har. Det skal ikke mye til for at det svinger, sier forskeren.

Han mener festivalene må bli flinkere til å ta i bruk omgivelsene som en kulisse, og at kommunene må bli mer delaktige i merkevarebygging av festivalstedet gjennom større grad av helårsbruk.

– Det er de mest unike opplevelsene som skaper etterspørsel, men få arrangører har råd til å ta sjanser. Det resulterer i mange like festivaler, sier Sletterød, som mener kommunene må tørre å satse på det han kaller «opplevelsesbasert stedsutvikling».

Håper Storås overlever

Bård Flikke trekker frem en tilnærmet ubegrenset kapasitet som en mulig årsak til Storåsfestivalens salgssvikt.

– Det er fordi man vet det ikke er knapphet på billetter, spekulerer han.

Festivalnettverk-lederen synes det er synd om Storåsfestivalen forsvinner.

– Storås var en bauta som virkelig satte Trøndelag på festivalkartet. Jeg håper det går bra, avslutter han.

Ingen unnskyldning: Bård Flikke mener arrangører ikke kan skylde på «trege trøndere».