- Forestillingen handler om kjærlighet. Om det lille mennesket i det store universet.

Slik beskriver komponist og drivkraften bak stykket, Martin Smidt, ensemblets storsatsning. Forestillingen blander flere visuelle elementer som konsert, opera, musikal, ballett, teater, film og diktanalogi sammen i det som skal være en erkjennelsesreise. Stykket handler om en ung jente som vil vinne hjertet til gutten hun er forelsket i, gjennom å skrive en kjærlighetssang til ham. Hovedrollen spilles av Emilie Thun og til sammen har det vært 18 involverte i produksjonen.

Komponist Martin Smidt har stilt med musikken - som han hadde skrevet tidligere - og dramatiker Kristofer Grønskag skrev et manus basert på sangene. Musikken er inspirert av klassisk kammermusikk fra de siste 120 årene og populærmusikk fra et tilsvarende tidsspenn. Kjersti Haugen har regissert stykket, og hovedperson Thun har også vært koreograf. Forestillingen har premiere på Byscenen, søndag kl. 18.

Flyr i et romfartøy

Adresseavisens journalist har fått være med på en av prøvene og får i den anledning se begynnelsen av «Sanger fra en ferdskriver».

Emilie Thun, ikledd en gul kjole, spesielle briller og en fjærpenn i håret, går rundt på scenen. Hun spiller en ung jente som ønsker å skrive en kjærlighetssang for å få gutten hun er forelsket i til å gjengjelde følelsene hennes. Hun snakker om kjærlighet. Musikken spilles først rolig i bakgrunnen, før den så intensiveres sterkt mens Thun danser rundt med et papirfly i hånden. Hun setter seg så ned og begynner å skrive på et stort ark.

Men å skrive en kjærlighetssang er ikke så enkelt som hun hadde håpet. Hun trenger inspirasjon til å finne hva som skal til for å erklære sin kjærlighet. I søket etter inspirasjon tar hun turen til biblioteket, der hun etterhvert vil bli kastet ut på en emosjonell og musikalsk reise gjennom galaksene til gamle stjernepoeter som William Shakespeare, Thomas Lodge, P.B. Shelley og Robert Frost.

Hva som skjer etter dette og om hun klarer å vinne hjertet til sin utkårede får vi ikke vite før på premieren på søndag.

- Det er som om jenta flyr i et romfartøy. Hun er på en erkjennelsesreise som vi får ta del i, sier regissør Haugen.

Alle er skuespillere

Billuca Ensemble er et kammerensemble fra Trondheim. De framfører både klassisk kammermusikk i egne arrangementer og nyskrevet musikk som er komponert spesielt for ensemblet. Ensemblet består av Martin Smidt, Frode Dyrli Angelsen, Anne Lise Fagerli, Guri Krog Dodig, Tone Sand, Kristina Olsen Smidt og Hege Stokstad.

Komponist Smidt forteller at gruppen liker å utfordre seg til å gjøre nye ting, og at de denne gangen ikke ville spille en ren konsert, men en forestilling med flere visuelle elementer og fysisk teater.

- Vi boltrer oss i godteposen av uttrykk, sier Smidt.

Diktanalogi er en viktig del av stykket, og komponisten synes det passer bra ettersom hovedpersonen leter etter ord for å få sagt det hun føler. Han trekker frem et nyskapende element i forestillingen, nemlig det at alle i orkesteret også er skuespillere. Regien og koreografien veves sammen, ved at musikerne også er skuespillere og ved at Thun kommuniserer med musikerne mens de spiller.

Publikum får bestemme

Ensemblet har prøvd å lage en leken og humoristisk forestilling, og de håper at publikum blir underholdt, men at stykket samtidig vekker følelser og betraktninger hos dem som ser på. Thun sier at et av målene er å få publikum til å sitte igjen med noen personlige tanker om stykket.

Dramatikeren skrev rollen til Thun, og Smidt beskriver henne som perfekt i rollen. De fortsetter å si at det har vært lite utfordringer under produksjonen, og at det er en leken gjeng som har samarbeidet godt. Smidt er dog ekstra spent på hva publikum kommer til å synes om at orkesteret også er karakterer i forestillingen;

- Det er publikum som får avgjøre om det fungerer, sier Smidt og ler.

Fornøyd gjeng: (f.v) Regissør Kjersti Haugen, danser Emilie Thun og komponist Martin Smidt. Foto: VEGARD EGGEN