– Vi legger ned Redroom med et smil. Det er ikke noe dramatikk i det, sier Morten Stendahl, som er daglig leder og styreleder av studioet.

Redroom Studio har spesialisert seg på mastering, som er det siste trinnet i en musikkinnspilling før produktet gjøres ferdig, og er det eneste i byen med dette som spesialfelt. Nå legger Stendahl og deleier og styremedlem Trude Midtgård ned studioet for å konsentrere seg om nye prosjekter.

– Det har vært planlagt en god stund nå, ettersom det rett og slett åpnet seg noen nye muligheter. Nå forlater vi musikkbransjen, men ikke teknologien.

Byen mister en viktig ressurs

Karl Klaseie som driver lydstudioet Greener Productions med Simen Hallset på Bakklandet, har jobbet med Morten Stendahl i Redroom ved flere anledninger. Han mener det er et tap for byen at studioet legges ned.

- Morten er en kjemperessurs, og det er mange musikere i byen som har brukt ham. Det er definitivt en kompetanse som blir borte, sier han.

Saksofonist og kunstnerisk leder for Trondheim Jazzorkester, Eirik Hegdal sier seg enig. Han har jobbet tett med Stendahl om en rekke utgivelser, og understreker hvilken ressurs Stendahl har vært for byen.

– Morten har vært viktig for mange artister – både populære og sære. Det er flere som driver med miksing og mastering i Trondheim, men Morten har holdt på lenge og han er fantastisk dyktig. Han har gode ører, og jeg har nesten alltid brukt ham, forteller Hegdal.

Tilførte ekspertise

Stendahl tror suksessen til Redroom skyldes at studioet begynte i det små, og at de fant et nisjemarked da de startet studioet i 2000.

– Da vi startet fantes det ikke noen studioer som var dedikert til mastering i Trondheim. Man var nødt å dra til Oslo, og det var et behov for at vi startet. Det førte til at byen fikk en ekspertise de ikke hadde, sier han.

– Vi har hele tiden konsentrert oss om å bli så bra som overhodet mulig. Vi har sett mot internasjonale studioer og målet vårt har vært at Trondheim skulle bli kjent for god lyd. Du har ikke sett oss nettverke på byen. Vi har sittet i studio og nerdet med teknikk og nye muligheter. Vi har drevet lite med promo, og det har vært jungeltelegrafen som har gått blant artistene. Dette har vi lyktes med, og vi er svært fornøyde med kundelisten vår.

Stendahl forteller at han tar med seg mange gode minner fra tiden i studioet, og at det særlig har vært spennende å jobbe innenfor en rekke ulike sjangre. Både folkelige musikere, samtidskomponister og populærartister har brukt studioet flittig. Ett høydepunkt klarer han likevel å trekke frem.

– Det aller siste prosjektet vi mikset var den avsindig vakre platen til Kirsti Huke og Ola Kvernberg som kommer i september. Å få avslutte en 15 år lang studiodrift med et album som representerer alt vi har strukket oss etter, både lydmessig og musikalsk, gjør at vi føler oss ekstremt privilegerte.

Tror hullet vil fylles

– Hvordan tror du nedleggelsen av Redroom vil påvirke miljøet i Trondheim?

– Det er ingen krise for musikkmiljøet. Det er en dynamisk flyt, og jeg tror det vil klare seg fint, selv om jeg ikke skal undergrave vår rolle. Trondheim er generelt fantastisk, og når man mastrer musikk treffer man utrolig mange folk. Jeg har stort sett hatt kontakt med alle jeg kan komme på i byen, og min erfaring med musikkmiljøet er utelukkende positiv. Det er kanskje et tap at vi legger ned, men hullet vil fylles. Driven i musikkmiljøet er så stor, at det har jeg absolutt tro på, sier han optimistisk.