Hun har tidligere jobbet både som skuespiller og manusforfatter, og har blant annet skrevet filmmanus til tv-serien «Hjerte til hjerte» og filmen «Karsten og Petra blir bestevenner».

Nå er hun i Trondheim i forbindelse med oppsettingen av denne svenske monologen som ble satt opp på Dramaten i Stockholm i 2014. Lørdag er det Norgespremiere på «Suffløren» ved Trøndelag Teater med Trond-Ove Skrødal i hovedrollen. Stykket er skrevet av den svenske skuespilleren Andreas T. Olsson.

Finne en egen form

- Monologen er en spesiell teaterform, og da har man to muligheter. Enten stole på teksten og gjøre minimalt utover det. Eller løfte teksten litt opp og gjøre litt mer ut av det. Dette handler om en mann som jobber i teateret, og så er det noe som går galt på scenen. Da gjør han det han er minst skikket til, nemlig gå opp på scenen og snakke til publikum, noe han aldri har gjort før, sier Christensen, som har sett en filmet utgave av forestillingen på Dramaten.

- Skuespillerjobben er jo den samme, men forskjellen er at her må jeg gjøre alt selv. Tempo og temposkifte må jeg lage selv, her er det ingen drahjelp å få fra andre, dette må jeg holde oppe på egen hånd. Du må være på hele tiden, det finnes ingen hvileskjær og det er ingenting å gjemme seg bak, sier Skrødal.

- Jeg glemmer av og til at jeg bare har Trond-Ove å jobbe med. Han spiller til sammen mellom åtte og ti karakterer i denne forestillingen, i tillegg til suffløren. Derfor blir det veldig konsentrert, og en helt annen prosess.

- Det var også nødvendig å ta hensyn til at Skrødal er en skuespiller med lang erfaring og langt eldre enn den svenske skuespilleren.

Trøndersk musikk

- Vår forestilling får en mye større dimensjon av sårbarhet. Det er mye heftigere for en eldre mann å oppleve at man mister jobben, enn for et menneske på begynnelsen av sin karriere. Man føler seg ikke så udødelig lenger som man gjør når man er ung, derfor måtte vi finne en egen form, sier Christensen. Hun har blant annet valgt å bruke mye musikk i forestillingen, langt mer enn i den svenske utgaven. Noe av forberedelsene til stykket gikk ut på å sette seg inn i trøndersk kultur og høre seg opp på trøndermusikken. Målet var å finne noe som kunne speile stemningen i monologen.

- Vi fant til slutt «Prudence». Det ligger en ærlighet og en melankoli i den musikken, og en skeiv skjønnhet som jeg mener er helt perfekt for denne monologen. For det er akkurat det denne monologen er, den er ærlig, melankolsk og skeivt skjønn.

«Suffløren» har Norgespremiere lørdag 21. februar på Gamle Scene og spilles frem til 26. mars.