- Det er de samme låtene som var sterke da, som er det nå. Det er en kraft i noen av låtene man ikke kan fornekte, sier Bent Sæther.

I kveld avslutter Motorpsycho Slottsfjellfestivalen ved å spille «Demon Box» fra a til å for første og eneste gang. Med seg for anledningen har de med seg tidligere Motorpsycho-trommis Håkon Gebhardt og støymusiker Helge Sten, som bidro på det legendariske albumet.

Bandet og gjestemusikerne møter Marius Lien for et intervju under Slottsfjell i forkant av konserten for å snakke om albumet mange mener er bandets aller viktigste. Lien er redaktør for den kommende antologien om bandet, og deres musikk gjennom 25 år, «Supersonic Scientists», som utgis 16. oktober i år.

Les også: Gir ut eksklusive essays om Motorpsycho

- Det føltes ikke så fjernt som jeg trodde, merkelig nok. Det var som å lære seg å sykle, forteller Gebhardt, på spørsmål om hvordan det var å gå tilbake i tid, og øve på «Demon Box».

Gebhardt erstattet Kjell Runar «Killer» Jenssen på trommer etter bandets første album, «Maiden Voyage» i 1990, og var med å lage «Demon Box»; et album som ble skapt under noen intense uker i i Trondheim i 1993. Han forlot bandet i 2005, og ble erstattet av Kenneth Kapstad, som også spiller på scenen under Slottsfjell.

- Det var som å telle 1234. Vi trengte ikke strekke oss så langt. Det er lett å spille låtene, sier Sæther.

Eksploderte med «Demon Box»

Til tross for at det er 22 år siden «Demon Box» ble spilt inn, husker bandet godt hvordan det var å jobbe med albumet.

- Da vi begynte på «Demon Box» følte vi at det var siste sjanse til å gjøre noe. Alt var lov, sier Sæther.

- Hvis det skulle bli den siste plata, skulle vi brenne lunta i begge retninger, fortsetter Gebhardt.

Hva slags forhold til prosessen hadde dere da dere spilte inn albumet?

- Det ble litt dødsforakt, sier Sæther.

- Vi hadde ingenting å tape. Vi hadde ingen kontrakt, ingen penger. Da vi hørte gjennom miksen lurte vi selv på hva vi ville. Vi ble overrasket over hvor mye som var der. Det var en egotripp, sier Gebhardt.

- Med de to første platene våre føltes det som vi prøvde å være tidsriktige. Vi førsøkte å fokusere på samtiden, mens «Demon Box» bare eksploderte. Det føltes ikke lenger som vi var låst til noe, fortsetter Sæther.

Sammen om noe spesielt

Hva ville de ha fra deg, spør Lien Helge Sten.

- En ekspansjon av noe, svarer Sten ettertenksomt.

- De ønsket noe kunstnerisk i en rocketrio, og jeg strakk baugen i alle retninger.

- Det ble mer enn bare idiotrock. Han brakte et avantgardeperspektiv til prosjektet, skyter Sæther inn.

- Jeg husker spenningen da det kom inn lyder vi ikke hadde hørt før. Vi visste jo ikke hva lydene var. Vi hadde ingen tydelige diskusjoner om lydbildet, Sten bare sklei inn og ble en del av massen, fortsetter Gebhardt.

Hadde dere en følelse av at dere laget noe spesielt, spør Lien bandet.

- Vi har noe stort her, tenkte vi da miksen av «The One That Went Away» landet. Alt var makset i hver sin musikalske retning. Som musikkfan hørte man at det var noe der, og det var spesielt å være en del av det, sier Sæther.

- Nå er det kult å føle at musikken står.

Motorpsycho avslutter Slottsfjellfestivalen lørdag 18. juli 22:15 i Tønsberg.