I juni flyttet VG trykkingen av papiravisen fra Polaris Media sitt trykkeri på Heimdal til Östersund. Det har fått konsekvenser: Er du innom butikken tidlig om morgenen, vil du flere steder bli møtt av et tomt VG-stativ.

- Å flytte trykkingen er en stor endring distribusjonsmessig, og vi har hatt noen innkjøringsproblemer, sier redaksjonssjef for produksjon Audun Solberg i VG.

Blir kontaktet av lesere

VG har mottatt flere meldinger fra lesere og forhandlere som forteller at de ikke får avisen til den tiden de er vant til. Hvor mye VG taper på å ikke få avisen ut til alle sine lesere om morgenen vil han ikke spekulere i, men Solberg sier de jobber med å få nye rutiner på plass.

- Hvis det blir en vedvarende situasjon kan det gå ut over salget på de stedene problemet gjelder. Vi er opptatt av å få avisen ut så fort som mulig, og vi kan løse det med flere ulike grep. Vi må gjøre noe med rutene, og vi kan effektivisere produksjonen, sier Solberg.

VG har et mål om å være flest mulig steder i landet, og Solberg er glad for at leserne sier ifra når de ikke mottar avisen som normalt.

- Vi setter stor pris på at leserne våre er engasjerte, og vi liker dem som mener at dagen ikke er den samme uten VG, sier Solberg.

Trykkes i Sverige

VG har blitt trykt i Polaris Media sitt trykkeri på Heimdal i mange år, men da kontrakten gikk ut i fjor ville tabloidavisen vurdere andre alternativer. Fra 15. juni ble trykkingen av VG flyttet til Östersund, men hvor mye avisa regner med å spare på å flytte trykkingen til Sverige, vil ikke Solberg si.

- Trykkeriet i Östersund hadde det beste tilbudet, derfor har vi valgt å trykke der. Det er snakk om betydelige forskjeller mellom nyeog gammel avtale.

På grunn av økonomiske utfordringer leter mediehusene etter flere måter å senke sine kostnader på. Førsteamanuensis i medieledelse Jens Barland ved Høyskolen i Gjøvik antar at VG har tatt stilling til risikoene en flytting av trykkingen kan medføre.

- Når det blir lengre avstand mellom trykkeri og utsalgssted vil avisen gjøre seg mer utsatt for forstyrrelser, avisen kan for eksempel risikere å komme senere ut i butikkene. Jeg antar at VG har gjort såpass gode undersøkelser at risikoer av denne typen er tatt med i vurderingen, sier Barland.

Ifølge Barland handler kjøp av løssalgsaviser mer om vaner enn om hvordan avisens forside ser ut, derfor skal avisen være forsiktig med å forstyrre lesernes rutiner.

- Dersom leserne ikke får kjøpt VG til det tidspunktet de er vant til, er det negativt for avisen. Dette er likevel bare én av mange variabler som påvirker kjøpet, og jeg tror ikke det er den viktigste. Det som vil være mest avgjørende for om leseren vil kjøpe avisen er kvaliteten og innholdet avisen leverer.

Krevende distribusjon

I dag har mange papiraviser som mål å være tilgjengelige for lesere i så stor del av landet som mulig, men realiteten vil snart blir en annen, tror professor Arne H. Krumsvik ved Institutt for journalistikk og mediefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

- Aviser som VG har vært tilgjengelige som papirutgave i hele landet, men det er ikke sikkert at avisen vil finne det lønnsomt i fremtiden, sier Krumsvik.

Avisene må hele tiden vurdere når det lønner seg å kutte distribusjonen, mener han.

- I andre land er mange aviser knapt nok tilgjengelige utenfor bysentrum. Distribusjonen av riksaviser har vært unik i Norge, og det er et puslespill å få sendt ut aviser til alle fjorder og fjell. Når opplaget synker vil det bli krevende å opprettholde distribusjonen.

Folk blir sure

Løssalgsaviser er ferskvare, og faller best i smak når de kan kjøpes så tidlig som mulig. Folk vil ikke vente på VG, de er vant til at VG ligger og venter på dem i butikken, ifølge Jannike Winum, daglig leder for Bunnpris på Bakklandet.

- VG kommer ikke før ved titiden på formiddagen nå, så det er som regel tomt i avishylla når vi åpner butikken klokka sju. Folk blir irriterte når de oppdager at avisene ikke har kommet, forteller Winum.

Den siste måneden har det vært slik for en rekke utsalgssteder i Trondheim og omegn, at VG har kommet langt senere enn hva de har vært vant til.

Fast morgenritual

- Før lå bunken med VG klar på trappa når vi kom om morgenen, før åpningstid. Og det første vi gjør er jo å ta ut de gamle avisene og sette inn de nye. Folk spør dersom vi ikke har rukket å pakke ut avisene, den må være på plass. Det er et fast morgenritual for mange å kunne kjøpe dagens VG, og det er oss i butikken folk blir sure på når de kommer hit og ser at VG-hylla er tom, sier Winum.

- Vi har ikke mottatt verken brev eller mail om årsaken til at det har blitt sånn, derfor har det også vært vanskelig å forklare kundene hvorfor VG har blitt så forsinket, legger hun til.

Aviser som VG har vært tilgjengelige som papirutgave i hele landet, men det er ikke sikkert at avisen vil finne det lønnsomt i fremtiden, tror professor Arne H. Krumsvik ved Institutt for journalistikk og mediefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Høgskolen i Oslo og Akershus