Arve Tellefsen stiller opp til støtte for musikklinjen på Fosen som fylkespolitikerne har vedtatt å legge ned. 25. mars arrangeres det en artistdugnad i Olavshallen, der blant også Åge Aleksandersen, Øystein Dolmen, Ulf Risnes og Charlotte Audestad er artistene som bidrar musikalsk. Det er daglig leder Svein Strugstad ved Bjugn kulturhus som har tatt initiativ til konserten.

– Dette er en sak som engasjerer meg. Jeg ser med bekymring på at musikken forsvinner ut av skoleverket. Ikke bare svekker det rekrutteringsgrunnlaget til musikkutdannelsen på et høyere nivå, det er også negativt for barn og unge i seg selv. Både kunstfag og idrett gjør deg bedre - også i matte, sier Tellefsen.

Både korps og idrett

Han viser til flere undersøkelser, blant annet én presentert i den amerikanske storavisen Wall Street Journal, som viser at unge som driver med kultur - og særlig musikk - blir bedre i andre skolefag.

– Jeg har selv to døtre som både driver med idrett og spiller i korps, og jeg mener at disse fritidsaktivitetene virker positivt inn på skolearbeidet. De lærer seg disiplin og planlegging. Albert Einstein spilte fiolin og uttalte at «uten musikken hadde hodet fungert dårligere».

– Ringvirkninger

Årsaken til at musikklinjen på Fosen legges ned, er det dårlige elevgrunnlaget. Tendensen med å kutte kunstfagene i den videregående skolen gjelder flere steder i landet. Førstelektor Wenche Waagen ved Institutt for musikk ved NTNU har tidligere uttalt til Adresseavisen at hun mener nedleggelsen på Fosen kan få store ringvirkninger.

– Musikk-, dans- og dramalinje er flaggskipet av alle utdanningsprogrammene i videregående skole, uttalte Waagen før jul.

Hun pekte blant annet på at de aller fleste av de 461 studentene ved instituttet har bakgrunn fra musikklinjer i videregående skole. Nå er hun bekymret for rekrutteringen.

– Ensidig fokus

Arve Tellefsen mener dårlig elevgrunnlag ikke er god nok unnskyldning til å legge ned kulturfagene.

– De må gjøre det mer interessant. Dessuten er jeg så lei av det evinnelige maset om PISA-undersøkelser som viser at norske elever er for dårlig i de såkalte basisfagene norsk og matte. Fokuset er altfor ensidig.