– Elden dreier seg om krig. Derfor vil jeg gjøre en mye mørkere forestilling og avromantisere alt rundt nettopp krigen.

Paul Ottar Haga, sammen med sin bror Erlend Haga som scenograf, koreograf Jonas Digerud og musikalsk leder Bertil Reithaug, er han i full gang med utendørsprøvene foran premieren på den spektakulære utendørsscenen i Slegghaugan den 30. juli.

Flytter fokus

– Vi jobber mye med å flytte mest mulig fokus over på de fire soldatene; unge Kalle (Eirik Lockert Rohde) som kastes inn i krigen og møter veteranene Per Åke (Lasse Kolsrud), Håkan (Per Ivar Lundli) og Niklas (Tore B. Granås), og den grusomme skjebnen de går i møte, sier Haga.

Han ser resten av forestillingen som et middel til å oppnå dette fokuset, og sier at en av konsekvensene blir at han toner ned fokuset på Røros-samfunnet og kjærlighetshistorien som oppstår mellom karolinersoldaten Niklas og rørosjenta Kristine (Caroline Grønbæk).

– Nokså fritt for romantikk

– De er to voksne mennesker som ser sitt snitt til et mer kjønnslig forhold, nokså fritt for romantikk, i en setting hvor hæren er mye mer til stede på Røros. I vår versjon går det til slutt veldig ille for Niklas, som blir tatt for desertering, sier han.

Haga beskriver Kalle-rollen som den røde tråden i forestillingen.

– Han ser krigen for oss, og det har også konsekvenser for slutten, som blir helt annerledes enn tidligere, sier han.

Regner med debatt

Gjennom en rekke slike grep, der Haga også tar bort all sødme og innfører en langt barskere humor, innser han også at han tar mange sjanser på vegne av forestillingen.

– Jeg ser for meg at den nye scenografien, hvor vi bl.a. gjør musikerne synlige på scenen, vil skape debatt. Vi går også tilbake til en mer hardbarket og rå rock i det musikalske uttrykket, og ikke minst vil nok også det at vi demper de sterke Røros-kvinnene bli diskutert, sier Haga.

Trange kår for gapskratt

Samtidig som han vil dempe de sterke kvinnerollene, bruker han lokalbefolkningen mer aktivt gjennom hele stykket, med fokus på barnearbeid, hardt slit og trange kår. Dette bildet tar han også med rundt de svenske karolinersoldatene og deres bakgrunn.

– Underholdningsverdien og humoren vil fortsatt være til stede gjennom hele forestillingen, men den rene gapskratten vil nok sitte langt inne for de fleste, lover Ottar Haga.