Idet Trondheim Kammermusikkfestival går inn i sin avsluttende helg oppsummerer noen av dens sentrale deltagere årets festival.

Ingen er mer kvalifisert til å vurdere festivalen enn festivalkomponisten selv, Lera Auerbach. Den russiskfødte amerikanske komponisten har bidratt til flere arrangementer enn noen andre denne uken.

– Det er en fremragende festival. Intensiteten, innlevelsen og begeistringen for musikken er unik, sier Auerbach når vi møter henne under prøvene foran fredagens filmkonsert ”Eksil – en film for sopran og klavertrio”.

Var nervøs

Auerbach sier hun har opplevd flere store øyeblikk i løpet av uken, men at hun vil trekke fram visningen av hennes opera ”Blind” for skoleungdommer onsdag formiddag.

– Det var magisk å se hvordan de reagerte. Under forestillingen skal man sitte med bind for øynene hele tiden. Jeg tenkte at de ikke ville klare å sitte i ro og at de ville fjerne bindene. Men de satt som tente lys helt igjennom, forteller Auerbach.

Åpningskonserten tirsdag er et annet høydepunkt for festivalkomponisten.

– Jeg var veldig nervøs da musikken min skulle spilles i kirkeklokkene på Nidarosdomen. Men det var så elegant gjort at jeg ble helt bergtatt.

– Gir håp til klassisk

Den anerkjente komponisten vil hylle arrangørene.

– De har en visjon for festivalen som er helt unik. De er modige, eventyrlystne og pålitelige. Kammermusikkfestivalen er helt klart noe av det mest spesielle i den klassiske musikkverdenen, mener Auerbach som sier at det er mye negativitet i miljøet.

– Mange festivaler er opptatt av at salgstallene går ned og publikum blir eldre. Her i Trondheim viser man at slett ikke trenger å være slik. Festivalen er godt besøkt og unge mennesker møter spennende, ny musikk. Det gir håp til hele det internasjonale klassiskmiljøet.

– Mener du virkelig at en relativt provinsiell festival som kammermusikkfestivalen kan ha en slik påvirkning?

– Ja, det er jeg helt sikker på. Kamfest er en ledestjerne internasjonalt.

– Sterk konkurranse

En annen som har fingeren på festivalpulsen, er Levon Chilingirian. Han er formann i juryen for Trondheim internasjonale kammermusikkonkurranse (TICC) og selv en fiolinist i verdensklasse. Det har publikum fått oppleve gjennom flere konserter der musikkprofessoren har spilt blant annet Auerbachs musikk denne uken.

Chilingirian påpeker det høye nivået på konkurransen han er formann for.

– Det er svært sjelden – kanskje dette er første gangen – at jeg har overvært en konkurranse der musikken aldri blir kjedelig, sier Chilingirian.

Torsdag var han med å velge ut hvilke strengekvartetter som skulle gå til lørdagens finale i TICC.

– Alle seks gruppene i semifinalen var utrolig sterke, sier professoren.

– Hva kjennetegner en god gruppe?

– Den må være velbalansert, individene må være sterke og de må ha en god tolkning og forståelse av musikken.

Blant de utvalgte til lørdagens finale er gruppa Idomeneo. I den spiller den 23 år gamle trondhjemmeren Viktor Stenhjem fiolin. Stenhjem er lykkelig over å være i finale i hjembyen.

– Dette er stort! Vi har brukt masse tid på å øve inn programmet til alle delfinalene og finalen. Det er derfor veldig tilfredsstillende at vi får fremført alt vi har øvd inn, sa Stenhjem til Adresseavisen i går.

– Dette er stort!, sa trondhjemmer Viktor Stenhjem da han gikk videre til finalen i Trondheim internasjonale kammermusikkonkurranse.
– Det er første gang jeg har overvært en konkurranse der ingen av stykkene på noe tidspunkt ble kjedelig, sier juryformann Levon Chilingirian.