I musikkvideoen «Work It», hentet fra forrige sesong fra TVNorge-serien «I kveld med YLVIS», harselerer brødreparet Bård og Vegard Ylvisåker med rap-sjangeren.

Videoen, som etter hvert ble plukket opp av det amerikanske nettstedet BuzzFeed, er til nå sett over 1,7 millioner ganger. Samme sesong gjorde det kreative brødreparet en tilsvarende versjon, «Stonehenge». Den er til nå sett over 100.000 ganger, skriver Aftenposten.no.

- Jeg føler vel at komikere er på sitt beste når de er rundt 30 år. Da har de nådd et punkt i livet hvor ting ikke er så viktig lenger. Og det gjelder også for disse videoideene, vi bare setter utfor hoppet og lar det stå til. Jeg tror folk setter pris på ideer som man får sånn helt plutselig. Vi snakket lenge om å gjøre «Stonehenge», før vi bare bestemte oss for bare å dra dit og filme, sier Bård Ylvisåker til Aftenposten.no.

Når brødrene er tilbake på luften i kveld med en ny runde av sitt populære talkshow, blir det etter samme lest som i fjor.

Se video: Over 670.000 har sett Ylvis' rap-parodi «Work it»

Mye det samme

- Det blir den samme oppskriften som før, med musikkvideoer, innslag, moro og skjemt, samt gjester i studio. Vi forandrer ikke programmet bare for å gjøre det, sier Vegard.

Den største forskjellen er at de har fått en ny fast sofagjest. Calle Hellevang-Larsen er blitt med sine Raske Menn over til TV 2 med eget talkshow, inn er den svenske stjernekomikeren David Batra kommet.

- En svenske er ofte like bra som Calle. Men alle vi tenkte på som en mulig erstatter for Calle her til lands, følte vi var et tilbakesteg. Derfor valgte vi å søke over landegrensen. Og det klaffet veldig med Batra. Hans funksjon vil likevel være den samme, han skal sitte der som en slags katalysator for oss, sier Bård Ylvisåker.

«I kveld med YLVIS» var en av fjorårets største suksesser på TVNorge. Premièren hadde en halv million seere. Serien hadde en gjennomsnittlig oppslutning på 332.000, og seerandelen i kanalens viktigste målgruppe, 12-44, lå på samme nivå som NRKs «Skavlan».

- Vårt eget

Selv om Ylvis-brødrene ikke lenger kan karakteriseres som ferske i humorfaget, føler de seg som en del av den nye humorgenerasjonen på TV.

- Det vi begynte med i fjor og fortsetter med nå, er vårt eget. Tidligere har vi vært en del av et konsept, sier de to.

Denne gangen har de sitt eget talkshow, hvor de gis rom til å leke på TV.

- Vi er ikke så opptatt av hvorfor folk ser på oss, så lenge de gjør det, og at de føler ett eller annet. Vi driver heller ikke så mye med satire, der vi tar tak i aktuelle ting og ironiserer over det. Jeg føler vi tjener mer på ikke å være så ironiske, at vi heller er litt mer tradisjonelle. Som å synge en sang det fineste vi kan eller faktisk åpne sendingen med et kult dansenummer, som vi har øvd mye på, sier Bård Ylvisåker.