Det er ikke alltid ungene maser på foreldrene om å få dra og høre symfoniorkesteret spille. Denne situasjonen kan oppstå i kveld når Trondheim Symfoniorkesteret spiller konserten «Score - Orchestral Game Music» for et norsk publikum.
Den svenske produsentduoen Orvar Säfström og Magnus Johansson har siden 2006 hatt stor suksess med å sette opp musikk for spill, live med orkester. Nå er de her med «Score», høstens spillmusikkbegivenhet. Det er første gang svenskene er i Norge for å åpne folks øyne for den neglisjerte kulturformen spillmusikk.
Gåsehud
Å få høre musikken til et favorittspill, live med fullt orkester, kan gi en hardcore gamer gåsehud.
Men dette er ikke en konsert for spesielt interesserte, forteller Säfström.
- Det handler like mye om å vise symfoniorkesterpublikummet at spillmusikken står på egne ben, som å fri til en målgruppe som ikke går orkesterkonserter.
- Konsert med symfoniorkester forbinder mange med noe veldig finkulturelt, og dette er en veldig god måte å introdusere denne typen musikk til et yngre publikum, sier Säfström som slår fast at symfoniorkesteret skal være for alle.
Orvar Säfström er mest kjent som programleder, spillfantast og foredragsholder om film og spill.
- Noe av visjonen bak prosjektet er å skape et møte mellom mennesker innad i publikum. Dette skal være en konsertopplevelse for dem som aldri har vært på en symfonikonsert før, samtidig som den skal være det for dem som aldri har holdt i en spillkontroll. Dette er for alle som setter pris på eventyrligheten i musikk, sier Säfström.
Spesialisering
Magnus Johansson har selv ingen peiling på dataspill, men kan fortelle at mye har skjedd på spillmusikkfronten de siste ti årene.
- Dataspill opplever en spesialisering i alle ledd av spillutviklingen, også i det musikalske, sier han. Johansson er komponist, og hans jobb som produsent er å få musikken til å fungere live.
- Dette er mye jobb. Det er mye elektronisk som må tolkes til akustiske instrumenter, og det er mange korte snutter som må skrives sammen, sier han.
VIP gjester
Tidligere har svenskene hatt verdenspremiere på musikken fra «Killzone»-spillene. Da fløy den nederlandske komponisten til Sverige for egen regning for å høre egen musikk live for første gang.
I kveld blir det verdenspremiere på musikk fra spillet «L.A. Noir», og i den anledning kommer komponisten Simon Hale. Knut Avenstrup Haugen, komponisten bak musikken til det norskproduserte spillet «Age of Conan».
Ta kulturen tilbake
Musikken til «Age of Conan» fikk en del negativ publisitet da Anders Behring Breivik har beskrevet en av låtene herfra som en personlig favoritt i det såkalte manifestet.
- Er det problematisk at Breivik har knyttet denne musikken til sitt bryst?
- Du er faktisk den første som nevner dette, men det er helt klart et relevant spørsmål, sier Säfström og tenker seg om.
- Koblingen mellom de to er jo egentlig ikke-eksisterende. Å la Breivik legge beslag på en del av kulturen vil være å la ondskapen vinne, mener Säfström som tenker å ta opp temaet med komponisten når han kommer.
- Det handler også om å ta kulturen tilbake, skyter Johansson inn.
Stor variasjon
På plakaten er store og kjente spillnavn som «Halo», «L. A. Noire», «Sonic the Hedgehog», «Uncharted», «Killzone», «Bioshock», «Shadow of the Colossus», «Final Fantasy» og «Age of Conan».
Har du noen år på baken og husker åttitallet, kan du også få gleden av å oppleve Commodore 64 klassikere som «Monty on the run», slik du aldri har hørt dem før.
- Her er det fullt mulig for barnebarna å dra med seg besteforeldrene, sier svenskene.
Dirigent er Charles Hazlewood og konferansier er Orvar Säfström.
Du kan se konserten «Score - Orchestral Game Music», torsdag kl. 19.30 i Olavshallen.