Det er ikke alltid ungene maser på foreldrene om å få dra og høre symfoniorkesteret spille.‭ ‬Denne situasjonen kan oppstå i kveld når Trondheim Symfoniorkesteret spiller konserten‭ «‬Score‭ ‬-‭ ‬Orchestral Game Music‭» ‬for et norsk publikum.

Den svenske produsentduoen Orvar Säfström og Magnus Johansson har siden‭ ‬2006‭ ‬hatt stor suksess med å sette opp musikk for spill,‭ ‬live med orkester.‭ ‬Nå er de her med‭ «‬Score‭»‬,‭ ‬høstens spillmusikkbegivenhet.‭ ‬Det er første gang svenskene er i Norge for å åpne folks øyne for den neglisjerte kulturformen spillmusikk.

Gåsehud

Å få høre musikken til et favorittspill,‭ ‬live med fullt orkester,‭ ‬kan gi en hardcore gamer gåsehud.

Men dette er ikke en konsert for spesielt interesserte,‭ ‬forteller Säfström.

-‭ ‬Det handler like mye om å vise symfoniorkesterpublikummet at spillmusikken står på egne ben,‭ ‬som å fri til en målgruppe som ikke går orkesterkonserter.

-‭ ‬Konsert med symfoniorkester forbinder mange med noe veldig finkulturelt,‭ ‬og dette er en veldig god måte å introdusere denne typen musikk til et yngre publikum,‭ ‬sier Säfström som slår fast at symfoniorkesteret skal  være for alle.

Orvar Säfström er mest kjent som programleder,‭ ‬spillfantast og foredragsholder om film og spill.

-‭ ‬Noe av visjonen bak prosjektet er å skape et møte mellom mennesker innad i publikum.‭ ‬Dette skal være en konsertopplevelse for dem som aldri har vært på en symfonikonsert før,‭ ‬samtidig som den skal være det for dem som aldri har holdt i en spillkontroll.‭ ‬Dette er for alle som setter pris på eventyrligheten i musikk,‭ ‬sier Säfström.

Spesialisering

Magnus Johansson har selv ingen peiling på dataspill,‭ ‬men kan fortelle at mye har skjedd på spillmusikkfronten de siste ti årene.

-‭ ‬Dataspill opplever en spesialisering i alle ledd av spillutviklingen,‭ ‬også i det musikalske,‭ ‬sier han.‭ ‬Johansson er komponist,‭ ‬og hans jobb som produsent er å få musikken til å fungere live.

-‭ ‬Dette er mye jobb.‭ ‬Det er mye elektronisk som må tolkes til akustiske instrumenter,‭ ‬og det er mange korte snutter som må skrives sammen,‭ ‬sier han.

VIP gjester

Tidligere har svenskene hatt verdenspremiere på musikken fra‭ «‬Killzone‭»‬-spillene.‭ ‬Da fløy den nederlandske komponisten til Sverige for egen regning for å høre egen musikk live for første gang.

I kveld blir det verdenspremiere på musikk fra spillet‭ «‬L.A.‭ ‬Noir‭»‬,‭ ‬og i den anledning kommer komponisten Simon Hale.‭ ‬Knut Avenstrup Haugen,‭ ‬komponisten bak musikken til det norskproduserte spillet‭ «‬Age of Conan‭»‬.

Ta kulturen tilbake

Musikken til‭ «‬Age of Conan‭» ‬fikk en del negativ publisitet da Anders Behring Breivik har beskrevet en av låtene herfra som en personlig favoritt i det såkalte manifestet.

-‭ ‬Er det problematisk at Breivik har knyttet denne musikken til sitt bryst‭?

-‭ ‬Du er faktisk den første som nevner dette,‭ ‬men det er helt klart et relevant spørsmål,‭ ‬sier Säfström og tenker seg om.

-‭ ‬Koblingen mellom de to er jo egentlig ikke-eksisterende.‭ ‬Å la Breivik legge beslag på en del av kulturen vil være å la ondskapen vinne,‭ ‬mener Säfström som tenker å ta opp temaet med komponisten når han kommer.

-‭ ‬Det handler også om å ta kulturen tilbake,‭ ‬skyter Johansson inn.

Stor variasjon

På plakaten er store og kjente spillnavn som‭ «‬Halo‭»‬,‭ «‬L.‭ ‬A.‭ ‬Noire‭»‬,‭ «‬Sonic the Hedgehog‭»‬,‭ «‬Uncharted‭»‬,‭ «‬Killzone‭»‬,‭ «‬Bioshock‭»‬,‭ «‬Shadow of the Colossus‭»‬,‭ «‬Final Fantasy‭» ‬og‭ «‬Age of Conan‭»‬.

Har du noen år på baken og husker åttitallet,‭ ‬kan du også få gleden av å oppleve Commodore‭ ‬64‭ ‬klassikere som‭ «‬Monty on the run‭»‬,‭ ‬slik du aldri har hørt dem før.

-‭ ‬Her er det fullt mulig for barnebarna å dra med seg besteforeldrene,‭ ‬sier svenskene.

Dirigent er Charles Hazlewood og konferansier er Orvar Säfström.

Du kan se konserten‭ «‬Score‭ ‬-‭ ‬Orchestral Game Music‭»‬,‭ ‬torsdag kl.‭ ‬19.30‭ ‬i Olavshallen.