Det mener arkitekt Ole Wiig. Han har lenge vært opptatt av hva som skal skje på Nyhavna. Nå lanserer han nye ideer, både konserthus og kollektivbåt.

– Olavshallen dekker ikke de framtidige behovene, og det vil bli dyrt å rehabilitere den. Derfor trenger byen et helt nytt konserthus. Det mener jeg kan bygges på Kullkranpiren på Nyhavna. En mer spektakulær beliggenhet enn på stedet som samler de to havnebassengene finnes knapt, sier trondhjemmeren Ole Wiig, som er daglig og faglig leder i arkitektkontoret Narud-Stokke-Wiig.

Han er opptatt av at Trondheim trenger et nytt konserthus som fungerer godt, og mener at hvis et slikt hus legges til Nyhavna, vil det bli en motor i utviklingen av den nye bydelen.

Savner større visjoner

Adresseavisen fortalte i går at rundt tusen personer svarte på et spørreskjema på adressa.no der leserne blant annet kunne legge fram sine visjoner for den nye bydelen. Alt fra minigolf til kulturhus ble nevnt.

Ole Wiig har sin egen, ambisiøse visjon.

– Et forslag til kommunedelplan er nå ute på høring, og det inneholder mange gode forslag. Men jeg savner større visjoner. Spørsmålet er om Nyhavna skal bli en ordinær bydel i Trondheim eller en spektakulær bydel i Europa. Vi har muligheten til å skape det siste, hvis vi er modige nok i måten vi tenker på, sier Wiig.

Konserter på vannet?

Han viser til Operaen i Oslo, kulturhuset Kilden i Kristiansand og konserthuset i Stavanger, tre kulturbygninger som har skapt store ringvirkninger i områdene der de er bygget.

Kilden i Kristiansand kostet rundt 1,7 milliarder kroner. Kostnadene ved å rehabilitere Olavshallen kan bli nærmere én milliard, sier Wiig. Han mener økonomi dermed ikke er noe avgjørende argument mot å flytte konserthuset.

Han har store tanker om hvordan et nytt konserthus kan utformes og foreslår blant annet en stor glassvegg bak scenen mot vannet, som skal kunne blendes. Kanskje kan det også arrangeres konserter på flåter i havnebassenget, antyder han.

Kollektivbåt på fjorden

– Vil ikke et konserthus på Nyhavna bli liggende for langt fra sentrum?

– Nei. Alt er tilrettelagt i områdene rundt. Dessuten kan man etablere en kollektivbåt som bringer publikum dit. Hvis folk kan kjøre båt fra Ila, eller fra jernbanestasjonen til konserthuset, blir båten en attraksjon i seg selv. Om sommeren kan den gå via Munkholmen. I Kristiansund har man fått tilbake Sundbåtene, og i Oslo etableres det nå et nettverk av kollektivbåter i indre Oslofjord.

10000 boliger

Wiig mener ellers at det er viktig med en god blanding av boliger, kultur og næringsvirksomhet på Nyhavna.

– Det er god plass til 10 000 boliger på området. Det betyr at 20 000 mennesker kan bo der. Hvis man går inn for det, vil det bli et helt annet liv på Nyhavna enn på Brattøra. Og hvis vi skal lage Europas mest spennende bydel, må det selvfølgelig bli en grønn bydel på alle vis, sier Ole Wiig.

Midt på: Et konserthus ytterst på Kullkranpiren, midt på bildet, kan bidra til at Nyhavna blir Europas mest spennende bydel, mener Ole Wiig. Foto: OLE MARTIN WOLD