Torsdag er det ventet lange køer utenfor utvalgte H&M butikker av folk som vil sikre seg et eksemplar av kolleksjonen fra Maison Martin Margiela.

Et av verdens mest eksentriske motehus, franske Maison Martin Margiela, er årets samarbeidspartner for en av verdens mest kommersielle merkevarer, Hennes&Mauritz. Bloggere, designere og andre med spesiell interesse for mote vil nok være blant dem som slår kloa i ett eller flere plagg fra den særegne designeren.

- Maison Martin Margiela er et fransk motehus som alltid har fulgt sine egne veier, ofte utenfor det konvensjonelle rammeverket for hva mote skal være. Vi synes det er et spennende og kreativt valg som skiller seg fra tidligere kolleksjoner. Samarbeidet gir kundene våre en unik mulighet

til å få tilgang til en kolleksjon fra en av våre mest mystiske og ikoniske merkevarer i motebransjen i dag, sier Kristin Fjeld hos H&M.

Reproduksjon av haute couture

- Hva slags type klær har han laget for H&M?

- Kolleksjonen inneholder et utvalg av Maison Martin Margiela plagg og accessoirer fra tidligere sesonger, som er nytolket spesielt for H&M. Hvert plagg er lekkert merket med sesongen det opprinnelig kom fra. Maison Martin Margiela for H&M gjenoppdager volum gjennom oversized plagg, spiller på illusjonskunst, leker med original bruk av plagget og utfordrer de klassiske oppfatningene av mote.

- Fargenyansene går i hvitt, svart, rødt, nude og sølv. Man finner også en rekke spennende håndlagde detaljer og materialer av høy kvalitet, sier Fjeld.

Mystiske Margiela

H&M har jobbet med flere ulike designere siden det første designsamarbeidet i 2004. Kongen av couture, Karl Lagerfeld, glamorøse Roberto Cavelli, og moderne Stella McCartney er blant dem som har bidratt og nå mystiske Maison Martin Margiela.

- Du finner flere eksentriske og kunstneriske godbiter for Maison Martin Margiela-fans. Samtidig er det også mye lekkert og stilrent til de med en litt mer nedtonet stil eller de som er på jakt etter en designklassiker til garderoben, sier Fjeld.