Med et tydelige retroinspirert design blir man tatt tilbake til spillautomatenes storhetstid gjennom spillet «Hard Rocket», et av hjertebarna til trondheimsfirmaet Ablemagic. Spillet ble lansert i juni, og har så langt om lag 900 registrerte brukere.

– Spillet er veldig retroinspirert, noe som er en av spilltrendene akkurat nå. Det at vi har valgt glamrockeren Rudy i hovedrollen, gjør at spillet skiller seg ut fra andre, sier daglig leder og teknisk ansvarlig Jan Erik Wold. Han legger til at spillet er et barndomsprosjekt til en av de ansatte, og noe de har jobbet med over lengre tid, innimellom andre prosjekt. Etter å ha fullført en rekke oppdrag på vegne av sine kunder, ville de nemlig lage noe for sin egen del.

– I starten ønsket vi å være et rent spillselskap, men strategien har endret seg. Selskapet har blitt større, og kundebasen har utvidet seg og fått nye behov. De vil ikke lenger bare ha spill, og derfor har vi gjort mye annet også. Men nå var det på tide å gjøre noe vi hadde drømt om selv. Vi ville lage noe vi syntes var artig, men samtidig utfordrende. Og det ble «Hard Rocket», sier Wold.

Den gode historien

Det er historien som alltid er viktigst for de ni ansatte ved Ablemagic i Trondheim. Selskapet, som ble dannet i 2007 av Nina Fjelnset, ønsker å formidle de gode historiene gjennom digital historiefortelling og interaktive produkter.

– Det er den gode historien som ligger til grunn i alt vi gjør. De som spiller, blir kjent med karakterene, deres fortid og hva som driver dem. Vi vil at folk skal få et personlig forhold til spillet, sier Wold, og legger til at spillets målgruppe er fra 12 år og oppover.

I tillegg til «Hard Rocket» er Ablemagic aktuell med den digitale barneboka «Nesen», som ble lansert på Apples plattformer i forrige uke.

– Forlagene ønsker flere digitale produkter, og digitale barnebøker er et av produktene det bare blir mer av. Barna liker interaktivitet, og det å ha muligheten til å trykke, bevege og oppleve ting. Det kan de i boka vår.

Spillmiljø i Trondheim

Kristoffer Hivju, kjent fra den populære tv-serien «Game of thrones», er stemmen i «Nesen». I de fleste prosjektene prøver Ablemagic å bruke de ressursene som er i Trondheim. Blant annet har de brukt Hans Magnus Ryan fra Motorpsycho til å lage musikk og lydeffekter til de tidligere spillene SpinTrip» og «Bub».

– Vi håper å bli en motor i spillmiljøet i Trondheim ved å hjelpe og bruke de flinke menneskene som allerede er her i byen, om det er utviklere, grafikere, skuespillere eller lydfolk. Målet vårt er å kunne drive med det vi synes er veldig artig, og gjøre det fra Trondheim, sier Wold.

Nå starter Ablemagic et samarbeid med Nextmedia, som ønsker å forsterke spillmiljøet i Trondheim, med spesielt fokus på læring og «gamification».

– Gamification, spillifisering, er noe som ligger i ryggmargen vår og som er fokus i alle våre produkter. Vi håper at vi kan dele litt av vår kunnskap gjennom samarbeidet med Nextmedia.

Det er få bedrifter som utvikler spill i Trondheim, og det er vanskelig å slå gjennom. Tusenvis av mobile applikasjoner produseres hver dag, og det handler om synlighet, distribusjon og kvalitet. Håkon Bertheussen, som står bak spillet «Wordfeud», og spillselskapet DirtyBit er foreløpig de eneste fra Trondheim som har fått anerkjennelse internasjonalt.

– Spillet «Hard Rocket» har en jevn tilstrømming av opp mot 60 nye spillere hver dag, og vi ser at spilletiden øker. Målet er å passere 1000 i første omgang, og så går vi for 20 000, sier Wold.

Flere forlag satser mer og mer på digitale barnebøker. Ablemagic har laget boken om nesen som mistet hodet, der barna har muligheten til å trykke, bevege og oppleve ting. Foto: Ablemagic
Daglig leder og teknisk ansvarlig Jan Erik Wold i Ablemagic. Foto: Ablemagic