Norsk filminstitutt delte nylig ut produksjons- og utviklingstilskudd til i alt 12 norske dokumentarfilmprosjekt. Ett av prosjektene er filmen «Blackhearts», laget av produksjonsselskapet Gammaglimt fra Orkanger.

Filmen, som tildeles 650 000 kroner i produksjonstilskudd, følger tre såkalte «blackpackere»; utenlandske svartmetall-fans som valfarter til sjangerens hjemland Norge. Filmen har tidligere også fått støtte fra blant andre Midtnorsk filmsenter og Fritt Ord.

Risikerer mye

Produsent Christian Falch, som også står for manus og regi sammen med Fredrik Horn Akselsen, forteller at filmen skiller seg fra de mange andre dokumentarene som er laget om sjangeren, kulturen og fenomenet.

- For det første handler den ikke om mord og kirkebranner som fant sted for 25 år siden, men om fenomenet slik det framstår i dag. For det andre er den heller ikke en tradisjonell, intervjubasert fan-film, men i stedet karakterdrevet og observerende, forklarer Falch.

Flere av opptakene til filmen er gjort i Trondheim, og filmen følger tre menn som på ulikt vis har risikert og ofret mye på grunn av sin kjærlighet til musikken.

En av hovedpersonene er iranske Sina, som risikerer forfølgelse i hjemlandet om de finner ut av lidenskapen hans og hva han holder på med i Norge. Sinas historie er blant annet også dokumentert gjennom flere artikler i Adresseavisen.

LES PÅ PLUSS: Skjebneuke for iransk svartmetallmusiker

LES PÅ PLUSS: Iranske Sina får bli i Norge

Satanist og høyreekstrem

I tillegg møter vi den colombianske satanisten Hector, som gjennom okkulte ritualer (som filmskaperne har fått ta del i) ofrer sjelen sin til Satan for å komme til Norge og Trondheim, samt den høyreekstreme politikeren Kaiadas fra Hellas. Han er en av lederne i partiet Gyllent daggry, og har nylig sittet 18 måneder i varetekt, anklaget for å være leder for en kriminell organisasjon.

- Det har vært mye drama underveis. Ganske drøye ting sier Falch.

- Det eneste de tre har til felles, er lidenskapen for norsk svartmetall og at musikken har formet livene deres, ellers er de temmelig forskjellige. Det skjer mye med alle tre i løpet av tiden vi følger dem fra 2012 til i dag, sier Falch. han forteller at alle opptak er i boks, og at støtten fra Norsk filminstitutt gir dem penger til å klippe og ferdigstille filmen.

Svartmetallen er blitt stueren

Han ser for seg at filmen blir ferdig til jul, med premiere i løpet av første kvartal i 2016. Filmen er beregnet for et bredt, allment publikum, ifølge Falch, ikke primært for svartmetall-fansen.

- Det er vel heller sånn at mange fans vil mislike den, ettersom den stikker hull på en del myter og mytologi rundt kulturen. Den viser at sjangeren er blitt stueren og ufarlig i Norge, noe vi kan se blant annet gjennom at svartmetallen er blitt en naturlig del av Melodi Grand Prix, sier regissøren og produsenten.

- Særlig i utlandet er det en oppfatning av at norsk svartmetall er noe farlig, at Norge er fullt av granskog, mørke og bloddrikkende satanister i gatene. Så viser det seg å være nesten stikk motsatt, og at det ikke er så lett å finne likesinnede som de hadde trodd. Det er en del absurde øyeblikk i filmen når forventninger møter virkeligheten, ler Falch.

Kjent for eksorsist-film

Falch og Gammaglimt har tidligere blant annet laget dokumentaren «The Exorcist in the 21th Century» om den katolske eksorsisten Padre Fortea. En film som ble vist på Kosmorama, NRK og utenlandske festivaler.

I tillegg har trondheimsselskapet Spætt film AS fått 200 000 i utviklingstilskudd til dokumentarprosjektet «Polyfonatura». Filmen handler om lydkunstneren Eirik Havnes, som komponerer en symfoni av lyder han samler inn i norsk natur.

Filmskaper Christian Falch blant Kjell Erik Killi Olsens bekmørke kunstverk «Salamandernatten» i kjelleren på Sparebank1-bygget i Trondheim. Det blir mer mørke i svartmetall-dokumentaren «Blackhearts» som kommer i 2016. Foto: Morten S. Smedsrud