Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Skikkelig country

Emmylou Harris er countryhistorie og hun presenterer country historie, og sa sine fans ekte vare.
(Foto: Marius Sunde Tvinnreim)

Emmylou Harris er countryhistorie og hun presenterer country historie, og sa sine fans ekte vare. Foto: Marius Sunde Tvinnreim

Skikkelig country

Emmylou Harris lefler ikke med publikum, men serverer god, gammeldags og ny country med en inderlighet og et band en folkelig dronning verdig.

Folk:

Gunnar har levd livet med «Levva livet»

Siden 1981 har Gunnar Pedersen (65) vært Åge Aleksandersens faste gitarmann.

Difference ruster seg til storfest

Nøyaktig ett år før 50-årsjubileet 11. februar 2017, legger Difference billettene ut til salg.

Dette var høydepunktene på Trondheim Calling

Samisk fyrverkeri, sørlandsk inderlighet og sensuell trøndersk elektropop. Det var våre høydepunkt en finfin musikkhelg i Trondheim en februarhelg 2016.

Trondheim Calling:

Når Bylarm bommer, plukker Trondheim Calling opp tråden

Gitarrocken var ikke død.

Moro med ananas

En rytmisk ananas er ikke det eneste eksotiske innslaget i en dynamisk duo som forsker mer i det sære enn det søte.

Klaustrofobisk pop

Når Østfrost slipper seg enda mer løs vil de bli et supert konsertband.

Trondheim Calling:

Frukt gir energi

Ikke alt henger på greip med FOG ennå, men energi har de i alle fall nok av.

Tok ikke bølgen

Urørt-finalist Frances Wave vil garantert spille bedre konserter enn denne.

Den vanskelige skilsmissen

Sukker utenpå, smerte inni. Du får det samme enten du velger skilsmissepopen i hippie- eller discodrakt.

Som en klunk sprit i kaffen

Snøskred har gjennomgått et hamskifte, og kombinerer gitarrockhistorie med egenrådige innfall på oppsiktsvekkende bra vis.

0

Emmylou Harris

Borggården

4

Relaterte artikler:

Foran rundt 4000 en fredagskveld startet Emmylou Harris med sin egen «Here I Am». De som trodde det ble fest på låven eller mer eterisk voksenrock med countrysmak som fra hennes senere plater, ble muligens litt skuffet.

De som kom for å høre en av de viktigste utøverne i countrymusikken de siste 40 åra, og var åpen for hennes kjærlighet for både gammeldags og nyere countrymusikk fikk en ferd gjennom mer enn 50 år med amerikansk låtskriverkunst tolket av en av de beste og mest personlige artistene i sjangeren.

Konserten ble en slags blanding av de to konsertene hennes på 90-tallet i Olavshallen. Den første var med et ungt bluegrassband, den andre med et mer rockorientert band. Nå stilte hun med fire veteraner og en noe yngre gitarist, med kapasitet til både å gjøre gamle Kitty Wells og Bill Monroe-sanger med fele og flerstemt sang og Bob Dylans «Every Grain Of Sand» i atmosfærisk Daniel Lanois-stil,

En av Harris store styrker, foruten vokal og harmonisang, er å plukke de rette musikerne og de rette sangene. Blant hennes Red Dirt Boys er et knippe countryartister av format selv, med trekkspiller tangentmann og medvokalist Phil Madeira som en slags libero til venstre.

Emmylou Harris er countryhistorie og hun presenterer countryhistorie. Noen av de fineste sangene til Merle Haggard, Townes Van Zandt, Gillian Welch ble servert i inderlige versjoner, med Haggards «Kern River» som et av de store høydepunktene.

Noen av de mest akustiske, lavmælte sangene, bygget rundt vokalharmonier, ble litt skjemmet av tendensen til skrål som gjerne skjemmer helgekonserter i Borggården. De som kom for å høre Emmylou  servere høydepunkt fra store deler av karrieren, fikk imidlertid ekte vare.

Om det var på grunn av festivalrammen hun dro et knippe av sine religiøse sanger skal være usagt, men de funket godt etter som mørket seg på. Som artist holder hun seg svært godt. Selv sanger fra hennes siste, ujevne plate låt som klassikere.

- Jeg har ingen planer om å legge opp, sa hun, før hun som ekstranummer rundet av med sin kanskje viktigste sang, selvbiografiske «Boulder To Birmingham» fra hennes gjennombruddsalbum fra 1975. Hun må gjerne komme tilbake.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus