Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Skikkelig country

Emmylou Harris er countryhistorie og hun presenterer country historie, og sa sine fans ekte vare. (Foto: Marius Sunde Tvinnreim)

Emmylou Harris er countryhistorie og hun presenterer country historie, og sa sine fans ekte vare. Foto: Marius Sunde Tvinnreim

Skikkelig country

Emmylou Harris lefler ikke med publikum, men serverer god, gammeldags og ny country med en inderlighet og et band en folkelig dronning verdig.

Farvel country, hallo pop!

Overgangen er komplett. Taylor Swift har tatt det siste steget vekk fra countrymusikk, og kan endelig kalle seg en reinspikka pop-artist.

Rastløs, ufokusert rock’n’roll

Johndoe hiver ut en kjapp uppercut med høyst variabelt resultat.

Miley redder sirkuset

The Flaming Lips med frodig, men tøysete og hul «Sgt. Pepper»-hyllest.

Fra en ytterlighet til en annen

I august spilte Neil Young forvrengt, støyende gitarrock i Bergen. Nå utgir han et polert album med digert symfoniorkester.

Sanger til friheten

Blues møter sørafrikanske rytmer på Yusuf-album som oppfordrer alle til å fri seg fra fysiske og mentale lenker.

Gjenoppliver to trondheimsband

Black Debbath med lokal hjelp under Caliban Sessions i Studentersamfundet lørdag.

Sinnrikt og spaltet

MUSIKK: Mangus Sinnes' nye plate er som et besøk fra en gammel venn du ikke helt kjenner igjen.

Messende fortsettelse

Ikke like originale som på debuten, men Goat fenger fortsatt.

Et sted mellom U2 og Bowie finner du trønderske Manes

Et sted mellom U2, Bowie og Ulver finner du trønderske Manes.

Genuint personlig

Sletta forlenger formtoppen med solskinnspop og coverlåter blant vindskeive statements.

0

Emmylou Harris

Borggården

4

Foran rundt 4000 en fredagskveld startet Emmylou Harris med sin egen «Here I Am». De som trodde det ble fest på låven eller mer eterisk voksenrock med countrysmak som fra hennes senere plater, ble muligens litt skuffet.

De som kom for å høre en av de viktigste utøverne i countrymusikken de siste 40 åra, og var åpen for hennes kjærlighet for både gammeldags og nyere countrymusikk fikk en ferd gjennom mer enn 50 år med amerikansk låtskriverkunst tolket av en av de beste og mest personlige artistene i sjangeren.

Konserten ble en slags blanding av de to konsertene hennes på 90-tallet i Olavshallen. Den første var med et ungt bluegrassband, den andre med et mer rockorientert band. Nå stilte hun med fire veteraner og en noe yngre gitarist, med kapasitet til både å gjøre gamle Kitty Wells og Bill Monroe-sanger med fele og flerstemt sang og Bob Dylans «Every Grain Of Sand» i atmosfærisk Daniel Lanois-stil,

En av Harris store styrker, foruten vokal og harmonisang, er å plukke de rette musikerne og de rette sangene. Blant hennes Red Dirt Boys er et knippe countryartister av format selv, med trekkspiller tangentmann og medvokalist Phil Madeira som en slags libero til venstre.

Emmylou Harris er countryhistorie og hun presenterer countryhistorie. Noen av de fineste sangene til Merle Haggard, Townes Van Zandt, Gillian Welch ble servert i inderlige versjoner, med Haggards «Kern River» som et av de store høydepunktene.

Noen av de mest akustiske, lavmælte sangene, bygget rundt vokalharmonier, ble litt skjemmet av tendensen til skrål som gjerne skjemmer helgekonserter i Borggården. De som kom for å høre Emmylou  servere høydepunkt fra store deler av karrieren, fikk imidlertid ekte vare.

Om det var på grunn av festivalrammen hun dro et knippe av sine religiøse sanger skal være usagt, men de funket godt etter som mørket seg på. Som artist holder hun seg svært godt. Selv sanger fra hennes siste, ujevne plate låt som klassikere.

- Jeg har ingen planer om å legge opp, sa hun, før hun som ekstranummer rundet av med sin kanskje viktigste sang, selvbiografiske «Boulder To Birmingham» fra hennes gjennombruddsalbum fra 1975. Hun må gjerne komme tilbake.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus