Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Nydelige kammertoner for et glissent publikum

Trondheim kammermusikkfestival

Kammerkonsert i Frimurerlogen med pianisten Gunilla Süssmann (Foto: Rune Petter Ness)

Kammerkonsert i Frimurerlogen med pianisten Gunilla Süssmann Foto: Rune Petter Ness

Nydelige kammertoner for et glissent publikum

Den tradisjonelle fredagskonserten i Frimurerlogen under Kammermusikkfestivalen ble en eneste lang nytelse, men hvor i all verden var publikum?

– Ikke alle har råd til å gå på D.D.E-konsert i Olavshallen

D.D.E holdt gratis førjulskonsert på Torvet, for sjette året på rad.

Jenny Skavlan skal lede Spellemann

- Selv om mitt eget musikalske talent er fraværende, er musikk en enormt viktig del av min hverdag, sier Skavlan.

Bygde karrieren på Motorpsycho

Det er spesielt at et lite land som Norge kan ha så mange gode rockeband, synes Rolf Gustavus, mannen bak Motorpsychos Europa-utgivelser.

Mer kompromissløst

The South viser nok en gang klasse i «bonus»-album som på sitt beste spruter av energisk samspill.

Seriøst bra

Flotte sanger, flott stemme – ikke noe dilldall.

Nesten alt var bra

Anders Jektvik er i fin og riktig utvikling – heldigvis er han ikke ferdig kulturhusformatert riktig ennå.

0

  • Gunilla Süssmann (klaver)
  • Leigh Melrose (baryton)
  • Quatuor Ebène

Frimurerlogen fredag kveld

170

De  siste årene har det vært kniving om billettene til denne konserten. Det var ikke tilfellet fredag kveld hvor knappe 200 publikummere løste billett. Bra for dem, synd for alle dere andre.

Først ut til å vise klasse er den norske pianisten Gunilla Süssmann med J. S. Bachs «Caconne» fra Partita nr. 2 i d-moll for solofiolin, arrangert for klaver av Ferruccio Busoni. Et virtuost stykke som Süssmann presenterer med en herlig klanglig varme.  Hun viser også eminent teknikk og aggressivitet i de kraftfulle raske løpene, og setter virkelig standarden for denne kvelden.

Neste mann ut er den skotske sangeren, barytonen Leigh Melrose. Hans sceneutstråling imponerte mange, inkludert undertegnede, da han tidligere denne uken levde seg inn i rollen som den «gale» Kong Georg III i «Eight Songs for a Mad King» i Dokkhuset. Før han starter tar han ordet og på humoristisk vis gjør publikum oppmerksom på at stemmen hans kanskje er noe redusert etter denne friske fremførelsen.

Det er imidlertid lite som tyder på en redusert stemme idet Melrose, akkompagnert av Süssmann, setter igang med Benjamin Brittens «Songs and Proverbs of William Blake»- en sangsyklus oppdelt i 14 overlappende deler. Det er et dystert verk som formidles mesterlig av skotten. Hans vokal er kraftig og dyp, og teksten er iørefallende artikulert.

Det beste kommer ofte til slutt, og denne kvelden er intet unntak når den franske kvartetten Quatuor Ebène fremfører en av strykekvartettens absolutte klassikere, Schuberts strykekvartett nr. 13 i a-moll («Rosamunde»). Og det kan vel knapt låte nydeligere enn dette. Ord blir fattige. Quatuor Ebène utfyller hverandre på glitrende vis og leverer et samspill i verdensklasse.

De fire satsene blir en leksjon i kammerspill. Dette er en kvartett som spilte Beatles-låter slik du ikke trodde var mulig tidlere under festivalen, og ikveld viser de til fulle hvorfor de både er kritiker- og publikumsfavoritter. En kvartett med en imponerende alsidighet og og en helt vidunderlig musikalitet.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus