Gå til mobilutgaven
forsiden / Kultur / Musikk

Nydelige kammertoner for et glissent publikum

Trondheim kammermusikkfestival

Kammerkonsert i Frimurerlogen med pianisten Gunilla Süssmann
(Foto: Rune Petter Ness)

Kammerkonsert i Frimurerlogen med pianisten Gunilla Süssmann Foto: Rune Petter Ness

Nydelige kammertoner for et glissent publikum

Den tradisjonelle fredagskonserten i Frimurerlogen under Kammermusikkfestivalen ble en eneste lang nytelse, men hvor i all verden var publikum?

0

  • Gunilla Süssmann (klaver)
  • Leigh Melrose (baryton)
  • Quatuor Ebène

Frimurerlogen fredag kveld

170

- Jo større artist, jo mer babling

Pstereo er eksempel på en festival for øltørste 30-40-åringer som har fått barnevakt og vil prate.

Uknuselig panserbeat

Det er ikke bare på kjøkkenet i helvete det koker – lørdag kveld kokte det også på Marinen.

En fenomenal slutt på en ujevn konsert

Bandet bak fjorårets beste norske album klarte i glimt å være like fenomenale live.

Da det kokte på kjøkkenet i helvete

Snakker om rett band på rett sted til rett tid. I 1990, og i 2016.

Sånn skal det gjøres

Det var umulig å gå uberørt fra Highasakites mektige finale fredag kveld. En nær perfekt konsertopplevelse.

Det store pophjertet

I den beste popmusikken er går tristessen hånd i hånd med ekstasen. Det har Veronica Maggio skjønt.

Pstereo:

Beste bandet i byen!

Endelig fikk Barren Womb plassen de fortjener.

Majestetisk melankoli

Ingen andre band høres helt ut som Sigur Rós, og når ting fungerer optimalt er det knapt andre band som høres bedre ut enn dem heller.

Pstereo:

Null stress i joggedress

Noen få minutter etter oppsatt tid kommer Lars Vaular slentrende ut på Elvescenen i en 90-talls Adidas-joggebukse, hettegenser og solbriller.

Pstereo:

En sann personlighet

Ary er ikke ferdig utviklet, men Pstereo-konserten fanget et duggfriskt øyeblikk i en artists karriere.

De  siste årene har det vært kniving om billettene til denne konserten. Det var ikke tilfellet fredag kveld hvor knappe 200 publikummere løste billett. Bra for dem, synd for alle dere andre.

Først ut til å vise klasse er den norske pianisten Gunilla Süssmann med J. S. Bachs «Caconne» fra Partita nr. 2 i d-moll for solofiolin, arrangert for klaver av Ferruccio Busoni. Et virtuost stykke som Süssmann presenterer med en herlig klanglig varme.  Hun viser også eminent teknikk og aggressivitet i de kraftfulle raske løpene, og setter virkelig standarden for denne kvelden.

Neste mann ut er den skotske sangeren, barytonen Leigh Melrose. Hans sceneutstråling imponerte mange, inkludert undertegnede, da han tidligere denne uken levde seg inn i rollen som den «gale» Kong Georg III i «Eight Songs for a Mad King» i Dokkhuset. Før han starter tar han ordet og på humoristisk vis gjør publikum oppmerksom på at stemmen hans kanskje er noe redusert etter denne friske fremførelsen.

Det er imidlertid lite som tyder på en redusert stemme idet Melrose, akkompagnert av Süssmann, setter igang med Benjamin Brittens «Songs and Proverbs of William Blake»- en sangsyklus oppdelt i 14 overlappende deler. Det er et dystert verk som formidles mesterlig av skotten. Hans vokal er kraftig og dyp, og teksten er iørefallende artikulert.

Det beste kommer ofte til slutt, og denne kvelden er intet unntak når den franske kvartetten Quatuor Ebène fremfører en av strykekvartettens absolutte klassikere, Schuberts strykekvartett nr. 13 i a-moll («Rosamunde»). Og det kan vel knapt låte nydeligere enn dette. Ord blir fattige. Quatuor Ebène utfyller hverandre på glitrende vis og leverer et samspill i verdensklasse.

De fire satsene blir en leksjon i kammerspill. Dette er en kvartett som spilte Beatles-låter slik du ikke trodde var mulig tidlere under festivalen, og ikveld viser de til fulle hvorfor de både er kritiker- og publikumsfavoritter. En kvartett med en imponerende alsidighet og og en helt vidunderlig musikalitet.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus