Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Kultur / Musikk

Nydelige kammertoner for et glissent publikum

Trondheim kammermusikkfestival

Kammerkonsert i Frimurerlogen med pianisten Gunilla Süssmann (Foto: Rune Petter Ness)

Kammerkonsert i Frimurerlogen med pianisten Gunilla Süssmann Foto: Rune Petter Ness

Nydelige kammertoner for et glissent publikum

Den tradisjonelle fredagskonserten i Frimurerlogen under Kammermusikkfestivalen ble en eneste lang nytelse, men hvor i all verden var publikum?

Si hva?

Sveriges nye elektropop-duo tar få sjanser på debutalbumet.

Stor nok dose

Sjuende far i huset er meget bra i sin sjanger, men 25 livelåter på to brett kan bli i overkant.

Ingen fordømmelse

Selv med lokalorientert stjernelag sliter Manifest med å engasjere nevneverdig.

Fint og fælt

Fra pute- til gåsehud-øyeblikk, Morten Abel har sjelden hørtes verre eller bedre ut.

Trondheims-dj er verdens mest delte på Spotify

Tom Stræte Lagergren, alias Matoma, er nummer én på listen over mest verdens mest delte låter på Spotify denne uken. Samtidig spiller han for fullsatte lokaler i USA.

Europe til Steinkjer

Det verdenskjente bandet gjester Norge én gang i år: under Steinkjerfestivalen.

Godt og blått

Døsig, introspektiv og vakker albumdebut fra trøndersk rapduo.

Vakker trompet

Vakker trompet, sterke melodier og elementer av folkemusikk i arven etter Jan Garbarek.

Ine Hoem skulle lage en temaplate om sinne

... Men så ble det en plate om hverdagskjærlighet.

Binder sammen ytterpunktene

Broen innfrir forventningene når de knytter overskudd og stilarter sammen på et energisk debutalbum.

Debuterer i trygge rammer

Ine Hoem kunne med fordel ha utfordret seg selv mer på sitt første soloalbum.

Forutsigbar vellyd

Trondheimsbandet 1099 er tilbake med et jevnere og mer velfundert album uten de store toppene.

Føler på følelsene

Når Drake slipper en uventet mikseteip, minner han oss først og fremst på at det er mer godt i vente.

Søppelmusikk som gir mening

Et must for alle småbarnsfamilier.

0

  • Gunilla Süssmann (klaver)
  • Leigh Melrose (baryton)
  • Quatuor Ebène

Frimurerlogen fredag kveld

170

De  siste årene har det vært kniving om billettene til denne konserten. Det var ikke tilfellet fredag kveld hvor knappe 200 publikummere løste billett. Bra for dem, synd for alle dere andre.

Først ut til å vise klasse er den norske pianisten Gunilla Süssmann med J. S. Bachs «Caconne» fra Partita nr. 2 i d-moll for solofiolin, arrangert for klaver av Ferruccio Busoni. Et virtuost stykke som Süssmann presenterer med en herlig klanglig varme.  Hun viser også eminent teknikk og aggressivitet i de kraftfulle raske løpene, og setter virkelig standarden for denne kvelden.

Neste mann ut er den skotske sangeren, barytonen Leigh Melrose. Hans sceneutstråling imponerte mange, inkludert undertegnede, da han tidligere denne uken levde seg inn i rollen som den «gale» Kong Georg III i «Eight Songs for a Mad King» i Dokkhuset. Før han starter tar han ordet og på humoristisk vis gjør publikum oppmerksom på at stemmen hans kanskje er noe redusert etter denne friske fremførelsen.

Det er imidlertid lite som tyder på en redusert stemme idet Melrose, akkompagnert av Süssmann, setter igang med Benjamin Brittens «Songs and Proverbs of William Blake»- en sangsyklus oppdelt i 14 overlappende deler. Det er et dystert verk som formidles mesterlig av skotten. Hans vokal er kraftig og dyp, og teksten er iørefallende artikulert.

Det beste kommer ofte til slutt, og denne kvelden er intet unntak når den franske kvartetten Quatuor Ebène fremfører en av strykekvartettens absolutte klassikere, Schuberts strykekvartett nr. 13 i a-moll («Rosamunde»). Og det kan vel knapt låte nydeligere enn dette. Ord blir fattige. Quatuor Ebène utfyller hverandre på glitrende vis og leverer et samspill i verdensklasse.

De fire satsene blir en leksjon i kammerspill. Dette er en kvartett som spilte Beatles-låter slik du ikke trodde var mulig tidlere under festivalen, og ikveld viser de til fulle hvorfor de både er kritiker- og publikumsfavoritter. En kvartett med en imponerende alsidighet og og en helt vidunderlig musikalitet.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus