Gå til mobilutgaven
forsiden / Kultur / Musikk

Nydelige kammertoner for et glissent publikum

Trondheim kammermusikkfestival

Kammerkonsert i Frimurerlogen med pianisten Gunilla Süssmann
(Foto: Rune Petter Ness)

Kammerkonsert i Frimurerlogen med pianisten Gunilla Süssmann Foto: Rune Petter Ness

Nydelige kammertoner for et glissent publikum

Den tradisjonelle fredagskonserten i Frimurerlogen under Kammermusikkfestivalen ble en eneste lang nytelse, men hvor i all verden var publikum?

Bob Dylan 75:

Slik feires Dylan i fødebyen

Utstilling og plakett på barndomshjemmet. Slik feirer Bob Dylans fødeby superstjernens 75-årsdag.

Dylan blir gammel med verdighet

Dylan er fortsatt på Sinatra-kjøret. Han synger godt, og det er fint å høre på, men også vemodig.

Vekkelsesmøte

Gospelskive med banning fra Chicagos stjerneskudd Chance The Rapper.

Kulturblikk

Aktiv dødshjelp med Pink Floyd

Sanger av Pink Floyd, Queen, Rihanna, Whitney Houston og Townes van Zandt får nye dimensjoner gjennom måten de brukes på i noen av årets beste Cannes-filmer.

Se hva vår anmelder mener om Astrid S' debut-EP

Elektropop med oppdrift på Astrid S' debut-EP.

Gir ut debut-EP:

- Nå har jeg kommet skikkelig i gang

Astrid S har samlet sin ungdomstid på sin første EP. Nå gleder hun seg til å dele den med fansen.

- Vil du jeg skal gå med bar overkropp på rød løper i Cannes? Kanskje det

- Vil du jeg skal gå med bar overkropp på rød løper i Cannes? Kanskje det, sier Iggy Pop som har fått dokumentarfilm laget av Jim Jarmusch.

Springsteen i kalasform da han åpnet Europa-turneen

Hola Barcelona! Ropte Bruce Springsteen til 65.000 jublende fans før han dro i gang med «Badlands» og «No Surrender» på Camp Nou i Barcelona seint lørdag kveld. Om drøye to måneder er det trøndere som kan la jubelen slippe løs.

På samme dag for 50 år siden kom disse to mesterverkene ut. Vi har anmeldt dem på ny

På samme dag, 16. mai 1966, utkom to lp-er som fortsatt rangeres blant rockens viktigste album.Vi ba to av våre musikkmedarbeidere anmelde «Blonde On Blonde» og «Pet Sounds» som om de for 50 år siden satt og hørte albumene for første gang.

Ny start for Kvelertak

– Vi overanalyserer ikke, vi vil bare at det skal låte fett, sier Kvelertak. Bandets tredje album er det første de produserer selv.

0

  • Gunilla Süssmann (klaver)
  • Leigh Melrose (baryton)
  • Quatuor Ebène

Frimurerlogen fredag kveld

170

De  siste årene har det vært kniving om billettene til denne konserten. Det var ikke tilfellet fredag kveld hvor knappe 200 publikummere løste billett. Bra for dem, synd for alle dere andre.

Først ut til å vise klasse er den norske pianisten Gunilla Süssmann med J. S. Bachs «Caconne» fra Partita nr. 2 i d-moll for solofiolin, arrangert for klaver av Ferruccio Busoni. Et virtuost stykke som Süssmann presenterer med en herlig klanglig varme.  Hun viser også eminent teknikk og aggressivitet i de kraftfulle raske løpene, og setter virkelig standarden for denne kvelden.

Neste mann ut er den skotske sangeren, barytonen Leigh Melrose. Hans sceneutstråling imponerte mange, inkludert undertegnede, da han tidligere denne uken levde seg inn i rollen som den «gale» Kong Georg III i «Eight Songs for a Mad King» i Dokkhuset. Før han starter tar han ordet og på humoristisk vis gjør publikum oppmerksom på at stemmen hans kanskje er noe redusert etter denne friske fremførelsen.

Det er imidlertid lite som tyder på en redusert stemme idet Melrose, akkompagnert av Süssmann, setter igang med Benjamin Brittens «Songs and Proverbs of William Blake»- en sangsyklus oppdelt i 14 overlappende deler. Det er et dystert verk som formidles mesterlig av skotten. Hans vokal er kraftig og dyp, og teksten er iørefallende artikulert.

Det beste kommer ofte til slutt, og denne kvelden er intet unntak når den franske kvartetten Quatuor Ebène fremfører en av strykekvartettens absolutte klassikere, Schuberts strykekvartett nr. 13 i a-moll («Rosamunde»). Og det kan vel knapt låte nydeligere enn dette. Ord blir fattige. Quatuor Ebène utfyller hverandre på glitrende vis og leverer et samspill i verdensklasse.

De fire satsene blir en leksjon i kammerspill. Dette er en kvartett som spilte Beatles-låter slik du ikke trodde var mulig tidlere under festivalen, og ikveld viser de til fulle hvorfor de både er kritiker- og publikumsfavoritter. En kvartett med en imponerende alsidighet og og en helt vidunderlig musikalitet.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus