I et univers hvor dyrkelsen av det obskøne og rituelle er like naturlig som å blande stoner-metall og 70-talls-psykedelia med afrikanske rytmer. Som en fargerik, bråkete sekt har Goat vakt oppmerksomhet og fascinert både på scenen og på plate siden de dukket opp fra de nordsvenske skogene i 2012. De blander de minst naturlige sjangerkombinasjoner med den største selvfølge i takt med skingrende vokal og utstrakte instrumentelle partier, og har klart å holde på mystikken - samtidig som de har blitt overraskende kommersielle. Mange husker kanskje Pstereokonserten i fjor, hvor bandet ikledd fargerike kostymer og masker kastet mystikk over marinen, og ga publikum en overraskende og annerledes opplevelse.

«There is only one true meaning of love, and that is to be a positive force in the constant creation of evolution», erklæres det på «To Travel The Path Unknown». Dette er ikke bare en av få strofer på albumet det er lett å oppfatte, men den sier også mye om hva bandet står for. Visst er de mystiske - ja tidvis okkulte i sine referanser til voodoo og utradisjonelle levemåter og samfunn, men det er likevel noe herlig inkluderende med Goat. Bandet føles nærmest som en positiv kraft i seg selv og mens de jammer seg gjennom «Commune», er det som man blir dratt inn i en eldre og klokere verden hvor andre regler opprettholdes. Vel må man ha en viss velvilje for å sette seg inn musikken, men med klare referanser til kjente (og kjære) band som Black Sabbath, Talking Heads og Dungen, er Goat samtidig overraskende lett å like.

Lydbildet har ikke forandret seg mye fra debuten «World Music», men det betyr ikke så alt for mye. Kanskje er det fordi de er sære nok i utgangspunktet eller fordi jeg ikke kan forestille seg en mer spennende retning bandet kunne gå. Til tross for likheter i riff og melodi, holder likevel «Commune» på oppmerksomheten gjennom sine ni messende spor. Høydepunkter som «Bondye», «Hide From The Sun» og «Talk to God» sikrer nødvendig variasjon, og til tross for en tilnærmet lik innpakning som sist, er magien fortsatt intakt.

Høydepunkt: «Talk to God»