Gå til mobilutgaven
forsiden

Harde riff og løssluppen jazz

Harde riff og løssluppen jazz

Rock og jazz i skjønn forening - uten at det blir «jazz-rock».

Lettlikt hekseprosess

Det låter litt som tiden har stått stille når Radiohead bryter fem års stillhet.

Trygt om tilhørighet

Ettertenksomhet og god kjemi, men litt forutsigbart.

Aldri tatt av vinden

Formularrock av beste merke.

De er fortsatt umulig å sette i bås

Trioen Moskus kan høres ut som et stort orkester - og de står aldri stille.

Ikke bare bambus

Med Panda Panda lever gitar-indien i beste velgående Trondheim.

Rakettforskning

Oppslukende langlytting fra Black Moon Circle.

Syrlige saker

Beyoncés nye album starter som et karakterdrap på Jay Z, ender i tilgivelse og åpner for tusen tolkninger på veien.

Det stemte ikke helt for Thompson

Bra mann, bra gitarist, bra band –men det stemte likevel ikke helt for Chris Thompson lørdag kveld.

Enn om noen hadde tenkt smart?

Forlaget startet som en sekt og endte som Norges viktigste. Plateselskapet startet som en folkelig suksess og endte med konkurs.

Fulltreffer fra Levi

Slekt skal følge slekters twang, og kronikøren vi trenger er Levi Henriksen i sitt beste plateprosjekt.

5

ELECTRIC KOMLE - LIVE

album

Bushman's Revenge

Bassist Rune Nergaard åpner festen med et hurtig, stødig bassriff som gir assosiasjoner til britisk tungrock anno 1970. Men trommeslager Gard Nilssen gir umiddelbart beskjed om at det ikke er så enkelt. Han legger seg under sin gamle studiekamerat fra jazzlinja i Trondheim med en løs, jazzinspirert rytme før gitarist Even Helte Hermansen slår seg løs med gitarspill et sted mellom de to ytterpunktene.


Dermed har Bushman’s Revenge definert sitt eget ståsted ganske ettertrykkelig i løpet av første låt, «Iron Bloke». Trioen som nå har holdt det gående i ti år, har klart det mesterstykket det er å spille både jazz og rock uten at det blir gammeldags jazz-rock.


Vi hører ekko av både John Coltrane, Jimi Hendrix, Sepultura og Frank Zappa, uten at det spriker eller blir påtatt. Bushman’s Revenge kombinerer elementer som tilsynelatende ikke hører sammen, men som likevel blir en naturlig helhet.


For eksempel er «As We Used to Sing» i utgangspunktet en pen og pyntelig melodi som forvandler seg til et monster så snart denne trioen griper tak i den. Alt er usedvanlig dyktig gjort, og de tre har en kjemi seg imellom som gjør at de spiller med en nærmest telepatisk forståelse for hverandre.


«Electric Komle - Live!» er et konsertopptak fra Storyville Jazzklubb i Molde i fjor og er proppfullt av både energi og raffinement. Repertoaret er hentet fra alle deres fire forrige album. Denne utgivelsen blir dermed et godt startpunkt for dem som ikke kjenner trioen fra før.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus