Gå til mobilutgaven
forsiden

Harde riff og løssluppen jazz

Harde riff og løssluppen jazz

Rock og jazz i skjønn forening - uten at det blir «jazz-rock».

5

ELECTRIC KOMLE - LIVE

album

Bushman's Revenge

Verdt ventetiden

Frank Oceans etterlengtede album vil trenge tid og luft, men føles inntil videre som et mesterverk.

En fenomenal slutt på en ujevn konsert

Bandet bak fjorårets beste norske album klarte i glimt å være like fenomenale live.

Det store pophjertet

I den beste popmusikken er går tristessen hånd i hånd med ekstasen. Det har Veronica Maggio skjønt.

Pstereo:

Beste bandet i byen!

Endelig fikk Barren Womb plassen de fortjener.

Majestetisk melankoli

Ingen andre band høres helt ut som Sigur Rós, og når ting fungerer optimalt er det knapt andre band som høres bedre ut enn dem heller.

Pstereo:

Null stress i joggedress

Noen få minutter etter oppsatt tid kommer Lars Vaular slentrende ut på Elvescenen i en 90-talls Adidas-joggebukse, hettegenser og solbriller.

Pstereo:

En sann personlighet

Ary er ikke ferdig utviklet, men Pstereo-konserten fanget et duggfriskt øyeblikk i en artists karriere.

Tinte opp til slutt

Selv på det jevne glimter Van Morrison til ofte nok til at vi skjønner hvorfor vi elsker ham.

Tom Jones er litt av en kis

En vital ringrev overrasket de fleste med en konsert preget av kvalitet og energi.

Patti slo til i kirka

Inderligheten fra en sann artist kombinert med sleipheten fra en dreven entertainer kan ikke slå feil.

Bassist Rune Nergaard åpner festen med et hurtig, stødig bassriff som gir assosiasjoner til britisk tungrock anno 1970. Men trommeslager Gard Nilssen gir umiddelbart beskjed om at det ikke er så enkelt. Han legger seg under sin gamle studiekamerat fra jazzlinja i Trondheim med en løs, jazzinspirert rytme før gitarist Even Helte Hermansen slår seg løs med gitarspill et sted mellom de to ytterpunktene.



Dermed har Bushman’s Revenge definert sitt eget ståsted ganske ettertrykkelig i løpet av første låt, «Iron Bloke». Trioen som nå har holdt det gående i ti år, har klart det mesterstykket det er å spille både jazz og rock uten at det blir gammeldags jazz-rock.



Vi hører ekko av både John Coltrane , Jimi Hendrix, Sepultura og Frank Zappa, uten at det spriker eller blir påtatt. Bushman’s Revenge kombinerer elementer som tilsynelatende ikke hører sammen, men som likevel blir en naturlig helhet.



For eksempel er «As We Used to Sing» i utgangspunktet en pen og pyntelig melodi som forvandler seg til et monster så snart denne trioen griper tak i den. Alt er usedvanlig dyktig gjort, og de tre har en kjemi seg imellom som gjør at de spiller med en nærmest telepatisk forståelse for hverandre.



«Electric Komle - Live!» er et konsertopptak fra Storyville Jazzklubb i Molde i fjor og er proppfullt av både energi og raffinement. Repertoaret er hentet fra alle deres fire forrige album. Denne utgivelsen blir dermed et godt startpunkt for dem som ikke kjenner trioen fra før.

Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis debatt

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus