FAR CRY: PRIMAL

PC, Xbox One, PS4

Aldersgrense: 18 år

Har det noengang tidligere blitt laget et dataspill der handlingen var satt til steinalderen? Mer spesifikt til neolittisk tid som var 4000 - 1800 f. Kr. Med mindre du regner med strategispill som Civilivzation  andre turbaserte avarter så er svaret nei. Det nærmeste vi kommer er megafloppen «Trespasser» fra 1998.

Men «Far Cry: Primal» er altså et slikt spill. Som et navnløst steinaldermenneske må du overleve i den brutale naturen bevæpnet kun med primitive våpen som klubber og spyd i tillegg til den litt mer avanserte buen ( hvor korrekt et slikt våpen er i denne perioden kan selvsagt diskuteres).

Har du spilt et hvilket som helst spill fra UbiSoft de siste fem årene så vet du hva du har i vente. En åpen verden, høye «tårn» som låser opp flere delar av kartet, et rudimentær rollespill-grensesnitt og langt flere mini-oppdrag enn du noengang gidder å gjennomføre.

Ja, «Far Cry: Primal» føles som et slags minste felles multiplum av alle «Assassin's Creed» og «Far Cry» -spill som den franske spill-giganten har spydd ut siden 2007. Forskjellen ligger - både underforstått og usagt - i den verktøykista du har til rådighet. For selv om «Far Cry: Primal» er bytter ut skytevåpen og high tech -gadgets med steinklubber og spisse pinner så er det underliggende gameplay' et nøyaktig det samme som du har spilt et titalls ganger før.

Alt dette høres kanskje unødig negativt ut, men måten UbiSoft lager sine spill på nå begynner å bli en smule latterlig. Enten det nå dreier seg om pirater i Vest-India ( «Assassin's Creed: Black Sail», lommetyver i vicorianske London ( «Assassin's Creed: Syndicate») eller Indiana Jones -eventyr i Himalaya ( «Far Cry 4») så er det med ørsmå forskjeller nøyaktig det samme spillet du spiller. «Far Cry: Primal» var UbiSofts sjanse til røske litt i de gamle rutinene og ta noen sjanser. Beklageligvis så sviktet motet også i denne omgangen.