HYRULE WARRIORS

Nintendo Wii U

Aldersgrense: 12 år

Før du spinger i butikken og spør etter det nye Zelda-spillet så være klar over en viktig ting: «Hyrule Warriors» er ikke et nytt «The Legend of Zelda» -spill. Det er kanskje et nytt spill med både Link og Zelda, men det er ikke hva du tror det er.

Forvirret? La meg forklare.

I 1997 ga den japanske videospillprodusenten Koei Tecmo ut et spill laget av utviklerteamet Omega Force som het «Dynasty Warriors».  Spillet var løselig basert på den gammel kinesisk bok med tittelen «Romance of the Three Kingdoms», en fortelling som både i Kina og Japan er like kjent ( og folkekjær) som våre egne eventyr av Asbjørnsen og Moe. Forskjellen ligger i at historien i «Romance of the Three Kingdoms» er faktabasert historie. Kort fortalt så handler det om de turbulente årene i slutten av Han-dynastiet ( 169 e.k - 280 e.k).

Spillet «Dynasty Warriors» forsøkte å fortelle denne historien ved bruk av velkjente hack'n slash -elementer fra spillverdenen. Etter hvert som årene gikk  å vokste «Dynasty Warriors» -serien i popularitet selv om historien den fortalte var den samme år etter og og i spill etter spill. Som en enslig ( historisk) helt kjemper du deg gjennom mengder av fiender alene ( vi snakker om tusenvis her)  og forsøker å kapre strategisk viktige posisjoner på et kart.

«Hyrule Warriors» tar denne oppskriften og legger den til Zelda-universet. Her finner du alle karakterene du kjenner fra Zelda-spillene: Link, Zelda, Sheik, Ganondorf og mange, mange flere. Spillets regler er i utgangspunktet enkle: du velger en helt, går ut på slagmarken og forsøker å gjennomføre så mange oppdrag du klarer før tiden renner ut eller du har klart å innta alle de strategiske posisjonene til fienden. Klarer du dette får du belønning i form av nye karakterer, nye våpen, nye spesialangrep og nye hjelpemidler.

«Hyrule Warriors» er i utgangspunktet så enkelt og ja...la oss si idiotisk at det hele handler om å trykke på «X» -knappen så fort du bare kan. Men dette er på overflaten. «Hyrule Warriors» har nemlig en nesten utømmelig strategisk dybde. Til å begynne med kan spille virke nesten ugjennomtrengelig med den enorme mengden med informasjon som du hele tiden bombarderes med, men vær tålmodig. Etter et par timer så kommer det ene «aha!» -øyeblikket etter det neste og snart er du hekta.

Undertegnede har selv ( delvis motvillig) spilt et par spill i «Dynasty Warriors» -serien uten noen gang å ha blitt imponerte eller ført dragning mot å avslutte historiene. Det samme gjelder spin-off -serien «Warriors Orochi». Men «Hyrule Warriors» derimot har underholdt meg i snart en uke nå. Stadig oppdager jeg nye ting og gleden av å se kjente karakterer og steder fra Zelda-universet tar aldri slutt.

«Hyrule Warriors» er kanskje det dårligste Zelda-spillet av dem alle, men det er også det helt klart beste «Warriors» -spillet. «Hyrule Warriors» har blitt en slags «guilty pleasure» for meg. Et spill jeg skal bruke «bare» en liten halvtime på, men som jeg ender opp med å sitte med halve natten.

Fantastisk morsomt og overraskende underholdende både for Zelda -og Warriors -fans.