RESIDENT EVIL: REVELATIONS 2

PS4 /PS3 / Xbox One / Xbox 360 / PC

Aldersgrense: 18 år

Hvem hadde vel trodd at det skulle et episodisk budsjettspill kokt på gårsdagens supperester for å lage det første gode «Resident Evil» spillet på over ti år?

«Resident Evil 4» fra 2005 var ikke bare det beste og mest innovative av dem alle i den japanske survivor / horror -serien, men også et av de beste moderne videospill noensinne. Siden den gang har det gått bare nedover. «Resident Evil 5» var OK, me heller ikke mer. «Resident Evil 6» var et Frankenstein-monster der Capcom kastet alle ideer mot veggen og brukte de som ble hengende fast. Og dess mindre sagt om spin-off -prosjekter som «Racoon City» og «Resident Evil: Revelations» jo bedre.

Men så kommer altså dette episodiske lavbudsjettprosjektet og peker nese til alt som har hatt «Resident Evil» -navnet knyttet til seg de siste ti år. Kjøpet du «Resident Evil: Revelations 2» digitalt så har du fire enkeltstående episoder du må laste ned i tillegg til en «compability pack». Kjøper du spillet i butikk så får du alle fire episodene ( pluss to bonus-episoder) på en og samme disk.

«Resident Evil: Revelations 2» både ser, føles og spiller som en «klassisk» Resi-tittel. Grafikken i seg selv vil neppe imponere noen, men selve atmosfærene som teamet til Capco har klart å lage her har historie helt tilbake til det aller første «Resident Evil».

Du spiller som henholdsvis Claire Redfield / Moira Burton og Barry Burton ( Moira Burtons pappa). Hver av de fire episodene har en sin egen tvist. I del to finner du en rekke fryktinngydende boss-kamper, mens episode tre legger vekt på djevelske gåter og puslespill. Hva første og siste episode bringer på bane velger vi å ikke røpe.

Men vi har spart det beste til slutt. Nemlig Raid-mode. Dette er en tilsynelatende uendelig rekke av små baner og arenaer ( henter fra mange av de foregående spillene i serien) der målet aldri er det samme. Se på det som en blanding av Horde-mode fra «Gears of War» og «Zombies» fra «Call of Duty» -serien - bare mye bedre på alle tenkelige måter. Raid-mode gir nemlig en spilletid langt over det du kjenner fra «Mercendaries» -modusen fra tidligere Resi-spill.  Så god er den at deserten i dette tilfellet kjennes mer ut som hovedretten.