Saken skriver seg fra en situasjon rundt årsskiftet 2012-2013, etter at Premium Spirits i juli 2012 lanserte champagnen Nominé-Renard i bestillingsutvalget på Vinmonopolet. Opprinnelig pris på denne champagnen var 421,20 kroner, hvilket betød at den havnet i samme priskategori som bl.a. Dom Perignon. I denne priskategorien har Vinmonopolet kun tre basisprodukter fast listeført.

Satte ned prisen

Kun en måned etter lansering satte Premium Wines ned prisen på Nominé-Renard til 223,90 kroner. Dette er en taktikk som flere av selskapene til Sandnes-familien Wiig har benyttet seg av tidligere, muligens for å skape økt oppmerksomhet rundt og også økt salg av et produkt og dermed få fast listeføring i Vinmonopolets basisutvalg. Produkter som er i bestillingsutvalget blir nemlig automatisk overført til basisutvalget om de oppnår et stort nok salgsvolum. Dette skjer da på bekostning av produkter som allerede er i basisutvalget.

Basert på salgsvolumet for champagnen fra Nominé-Renard i perioden mai-oktober 2012, overførte Vinmonopolet fra 29.11.2012 Nominé-Renard fra bestillingsliste til basisutvalg, på bekostning av nettopp Dom Perignon. Dette skjedde på grunnlag av salgsvolum for champagne i priskategori over 400 kroner, uten å ta hensyn at prisen på Nominé-Renard var blitt halvert i store deler av denne perioden.

David mot Goliat

Da overflyttingen var et faktum, sendte Premium Spirits ut enpressemelding hvor man slo fast at David hadde slått Goliat. Det ble gjort et stort nummer av at lille Nominé-Renard hadde "danket ut selveste Dom Perignon". Dette ble utdypet med at to små familiefirmaer, Nominé-renard og Wiig, hadde danket ut luksusgiganten LVMH, som eier champagnen Dom Perignon.

Pressemeldingen ble sendt til en rekke fagblader, samt til de største avisene i Norge. I følge en dom fra Oslo tingrett, ble pressemeldingen brukt av fagbladet Horeca, samt at den lå til grunn for en artikkel om det samme i Finansavisen. Der ble Knut Roar Wiig i Premium Spirits intervjuet om sin "champagne-suksess".

Tap på alle punkter

Moët & Hennessy stevnet i juli 2013 Premium Spirits fordi de mente pressemeldingen var et merkevareinngrep og et brudd på markedsføringsloven. 25. og 26.mars 2014 ble saken behandlet i Oslo tingrett, som nå har avsagt dom og gitt Moët & Hennessy Norge fullt medhold. Det hører med til historien at Moët & Hennessy også vant frem med en klage til Vinmonopolet på strykningen av deres champagne fra basisutvalget.

I dommen fra Oslo tingrett heter det at Premium Spirits forbys å bruke varemerket Dom Perignon. Premium Spirits ble også dømt til å betale 30 000 i engangs lisensavgift (kravet fra Moêt & Hennessy var her kroner 150 000), samt 728 810 kroner i saksomkostninger. Det betyr at Premium Spirits tapte saken på alle punkter.