Olav speider ut over utstillingen tilhørende Ferrari og plutselig roper han: «Der er den! Der er den! En 458 Speciale!». Sekunder senere er det nesten så tårene kommer. Olav har nå satt øynene på en Ferrari 458 Spider.

Du har sikkert sett Olav Skarsem på tv-serien Nattpatruljen på Max. Politimannen i Trondheim var nylig med på sin femte sesong med innspilling til den populære tv-serien. 36-åringen fra Melhus betegner seg selv om over gjennomsnittet interessert i bil. Andre vil trolig si helt bilgal.

Bilutstillingen Mondial de L’Automobile 2014 i Paris i oktober er en av verdens største bilutstillinger. Adresseavisen dro sammen med Olav for å kunne tappe av hans bilentusiasme og kunnskap om både luksusbiler og vanlige biler. Men det er ikke tvil om at de litt mer rå bilene fenger ekstra mye.

Funnet verdig

Det er ikke uten grunn at Olav «Nattpatruljen» Skarsem startet med Ferrari da han entret bilutstillingen.

– Jeg har en 360 Modena i garasjen hjemme. Og tidligere hadde jeg en F355 Berlinetta, forteller han.

Og det hjelper å være Ferrari-eier. For mens det ordinære publikummet måtte stå på utsiden av utstillingen, blir Olav som Ferrari-eier funnet verdig til å få komme helt inn på utstillingen. Noe som igjen gir mulighet for prøvesitting av de forskjellige modellene. Hadde ikke Skarsem tårer i øynene før han fikk slippe inn hos Ferrari, så fikk han det i alle fall nå.

– Om jeg hadde blitt tilbudt en Ferrari 458 Italia Speciale eller en 458 Spider Speciale, måtte jeg ha gått skikkelig i meg selv. Det ville ha blitt et vanskelig valg, sier han.

Tesla og skurtresker

Melhusbyggen har også en Tesla Modell S P85 stående hjemme. Han var en av de første som bestilte denne elbilen og nå har han inne en bestilling på Tesla Modell X.

Selvfølgelig er Tesla-standen neste stoppested i de store utstillingshallene. Men her blir det skuffelse for Olav Skarsem.

– Hva, har de ikke Modell X utstilt? Og hva med Modell S P85D? Det tar ikke lang tid å finne en engelsktalende ung kvinne fra Tesla. Spørsmålene fra Olav hagler og damen blir fort rådvill i blikket. Her er det tydelig hvem som kan mest om Tesla. Tesla-medarbeideren blir både lattermild og oppgitt.

– Du kan bare ta skiltet mitt og fortsette her på standen. Så går jeg og tar meg en kaffe i stedet, ler hun.

Historien om Melhus-gutten Olavs enorme bilglede startet på gården hjemme med traktor.

– Som liten gutt satt jeg på med far da han kjørte på jordene. Det hendte at jeg sovnet mens vi kjørte og da kom min mor og bar meg inn så jeg fikk sove innendørs, mimrer Olav. Etterhvert ble det bil og motorsykkel.

– Sist jeg talte opp, kom jeg til at jeg har hatt 25 biler, fire motorsykler og to snøscootere. Og det største kjøretøyet jeg har, er en Fendt skurtresker. Seks meter bred og på E6’n går den i 25 km/t. Langt unna farten til Ferrarien, altså.

På skolen ble det etter hvert bilfag, Leopard 1A5 NO stridsvogn i militæret og etter det lærling i hjulutrustningsfaget. Alle klasser er på plass i førerkortet og fagbrev som yrkessjåfør. Mens Olav gikk på Politihøgskolen, brukte han helgene til å kjøre turbuss. Trafikkorpset i Oslo var første stopp for den nyutdannede politimannen.

– Jeg hadde kjørt motorsykkel noen år, men det var først i politiet jeg innså hvor lite jeg egentlig kunne av MC-kjøring fra før.

I tillegg til de nattlige patruljene han er kjent for, driver Skarsem også med kjøreopplæring internt i politiet.

Hybrid

Tilbake i Paris er det nå Volvos stand som har Skarsems oppmerksomhet. Den flunkende nye XC90 dominerer selvsagt standen.

– Ser trekkene i den gamle XC90’n her, men det er jo en helt ny bil. Ingen facelift fra Volvo, mener Olav Skarsem. Svenskebilen prøvesittes og setene får så absolutt godkjent karakter.

– Og hør på det stereoanlegget da, skikkelig guffe fra Bowers & Wilkins!

– Denne bilen kommer snart som hybrid, bensinmotor med 320 hk og 80 hk fra el-motorene, utbroderer han. Og fortsetter:

– En bil skal være morsom å kjøre, og denne Alfa Romeo 4C Spider er en slik bil. Den er lett og har ikke så stor motor. Da blir den ikke så dyr, selv ikke i Norge.

– Men se her da, Akrapovic eksosanlegg. Er nok greit utstyrt denne bilen da, mener Olav Skarsem.

To røde 4C’er står ved siden av hverandre, en cabrolet og en med ordinært tak.

– Jeg synes helt tak gir mye bedre linjer, så skulle jeg kjøpt en slik, hadde det blitt en coupé.

Trøndersk gatebil

Hos Nissan er det konseptbilen IDX Nismo som får trønderen til å stoppe opp.

– Her er det bare karbonfiber, den her bilen kan ikke veie mye, mener han.

– Råstilige lykter både foran og bak. Og videokamera ser ut til å ha erstattet speilene.

Noen meter unna står en GT-R Nismo. Skarsem forteller at GT-R Nismo er en skikkelig rå bil, en spesialversjon av Nissan GT-R. Og GT-R går det flere av i Trøndelag.

– En fin helårsbil, som man kan kjøre til og fra jobb med. Og på søndag kan man delta på banekjøring med den samme bilen.

Etter en lang dags vandring mellom utallige nypolerte biler av ulike merker, kommer Skarsem til det franske politiets stand. De er ikke der for å selge biler, men profilere seg selv.

– Oi, her tror jeg vi i det norske politiet leder på franskmennene, sier han.

– Tror ikke jeg hadde deltatt i noen bilforfølgelse med denne Peugeot Pavois’n her. Lovens lange franske arm har bare små pizzautgaver av Peugeoter og Renaulter. Nei, gi meg heller en tyskprodusert politibil!

X5 e-Drive

I Paris er det godt utvalg av hybridbiler dette året. BMW viser frem sin X5 e-Drive. Men hvite skinnseter, det går da aldri bra. Idet Olav åpner døren til X5’n, ser vi tydelig hvordan dongeribukser har farget av på skinnsetene.

– Om BMW kommer med denne som ren el-bil, vil de selge godt. Og jeg vil være en av de første i køen for å kjøpe en X5 elbil.

– Hva er en bra bil?

– En bil skal være flott å se på, et blikkfang. God å kjøre, komfortabel. Og så skal det ikke være flere som min på parkeringsplassen. Teslaen min har jeg «pyntet» litt, slik at ingen andre har akkurat samme bil. Da jeg gikk i lære hos Brødrene Rishaug as, lærte jeg mye om dekk og felg. På alle de 25 bilene jeg har hatt, har jeg byttet til andre dekk og felger.

– Men alt dette koster jo masse penger. Hva er hemmeligheten?

– Jeg taper sjelden mye penger når jeg selger bruktbil. Og så jobber jeg mye.

For mens kompisene drar på fest, hender det at Olav «Nattpatruljen» bruker natten på å kjøre skurtresker. Om ikke det er nok, forteller han at han fortsatt har noen kroner igjen etter en eiendomshandel.

– Hva er en fornuftig bil?

– En bil du kan bruke hele året. Firehjulsdrift og den skal ha god plass. Den må være økonomisk å kjøre og ha en god andrehåndsverdi. Olav Skarsem titter bort på en Audi RS6, og forklarer at den neppe er en fornuftig bil.

– RS6 er en tøff bil, men ikke fornuftig.

Ettertenksomt legger han til at det ikke er så ofte at interesse for bil og fornuft går sammen.

– Faren min liker ikke bilkjøpene mine, men Teslaen likte han at jeg kjøpte.

– En sikker bil, hva er det?

– Volvo hadde jo sin 240, men i dag er jo alle bilene egentlig sikre. Gjennom jobben har Skarsem sett hva trafikkulykker er, og gjennomgående er en tung bil en trygg bil. Men fart spiller en vesentlig rolle, og dessverre er det ofte slik at den som er uskyldig i en ulykke har lavest fart.

– En konebil?

– Stilig, komfortabel og praktisk, ha plass til barn og handleposer. Og kanskje ikke av de aller største, for at den skal være enkel å parkere.

– Du får kanskje egen parole 8. mars med denne uttalelsen?

– Jo, jo, ler Skarsem.

– Men kone eller samboer må trives i bilen og like å kjøre den. Og den må være trygg. Konebilen må være så tøff at min egen bil får stå i fred. En konebil skal kaste glans over oppkjørselen.

Drømme-stand

Etter å ha sett på Ferrari, Maserati og Lamborghini, nærmest snubler Skarsem over en liten og bortgjemt stand.

– Hva i alle dager? En ombygd Ferrari 458 Italia? Og en ombygd Lamborghini Aventador?

Olav Skarsem entrer standen og blir møtt av Paris’ triveligste bilutstiller.

Bader Al Roudhan fra Kuwait forteller at han kjøper inn biler på absolutt øverste hylle, bygger dem om og selger dem noen millioner kroner dyrere.

– Ombyggingen skjer i Ungarn, men jeg produserer også litt i Østerrike. Kundene bor i Kina, Russland og Dubai.

Dette er standen for mannen fra Melhus. Praten rundt de to bilene går livlig og det er opplagt at Roudhan og Skarsem er på bølgelengde. Utstrakt bruk av karbonfiber imponerer.

– Blir Ferrarien på Melhus byttet ut med Nimrod fra Al Roudhan?

– Artig å se hva enkelte kan få til, men dessverre er likevel ikke dette helt min stil.

Hvem vet, kanskje Skarsems neste tur går til Al Roudhans private bilutstilling?

Invitasjonen kom og hvilken bilgal fyr sier vel nei takk til et privat besøk blant 50 av verdens utroligste biler.