Adresseavisen mener:

Olavsfestdagene må stoppe tvilsom praksis

Det tar seg dårlig ut at en kirkemusikkfestival driver forretninger som kan ligge i et juridisk grenseland.

Olavsfestdagene: Det tar seg dårlig ut at en festival med utgangspunkt i kirkemusikk stiller strenge krav til dem som vinner anbud, mener Adresseavisen.Foto: Kristian Helgesen, Adresseavisen

Saken oppdateres.

Adresseavisen avslørte før helgen at Olavsfestdagene stiller problematiske krav til dem de kjøper tjenester av. Arrangøren forlanger at et firma som vinner et anbud, samtidig må sponse Olavsfestdagene. Kravet gjelder ordinære og forenklede anbud. Mindre leverandører slipper et slikt formelt krav.

Advokat Marianne H. Dragsten, som sitter i klageorganet for offentlige anskaffelser, sier til Adresseavisen at dette er en svært uvanlig og uheldig kobling og en veldig spesiell praksis. Siden Olavsfestdagene i hovedsak finansieres av det offentlige, må de følge lov om offentlige anskaffelser. Virksomheter som forvalter fellesskapets penger, må dessuten granskes med ekstra kritisk blikk.

LES OGSÅ: Hevder Olavsfestdagene truet med «mediekjør» om de ikke fikk arrangere konsert i Nidarosdomen

Dragsten sier ikke at festivalen bryter loven, men hun utelukker det heller ikke. Olavsfestdagenes markeds- og sponsorsjef, Roar Raaen Aksnes, sier at de er svært opptatt av å følge lovverket. Det skulle bare mangle.

Vi ser stadig at personer, organisasjoner og foretak tilbakeviser kritikk ved å si at de ikke har brutt loven. Men det er ikke slik at man unndrar seg kritikk bare ved å holde seg innenfor lovens grenser. Mye klanderverdig oppførsel er tillatt. Olavsfestdagene er dessuten en festival med høy anseelse. De må opptre forsiktig så den ikke svekkes. Det er svært uheldig for dem at de driver forretninger på en måte som kan oppfattes som grådig.

Det er i hele Trondheims interesse at Olavsfestdagene forsetter som en livskraftig festival med sunn økonomi. Vi mener også at næringslivet i Trondheim generelt bør være mer generøst overfor kulturlivet.

Men Olavsfestdagenes krav er en uheldig måte å øke sponsorinntektene på. Det er heller ikke sikkert det er økonomisk gunstig. Når for eksempel et hotell må bruke store summer på sponsorstøtte, kan man regne med at hotellet også skrur opp prisen på tjenestene.

Vi oppfordrer Olavsfestdagene til å se med selvkritiske øyne på sin egen forretningsdrift og velge en ryddigere praksis så snart nye anbud skal lyses ut.

LES OGSÅ: I 2015 gikk Olavsfestdagene med en million i overskudd

Gikk du glipp av disse?