Mange av de dingsene vi i dag ikke kan klare oss uten, var for de fleste helt ukjente for bare få år siden. Det er ikke lenge siden den første Iphone kom på markedet. Ekspertene spår at det om tre år vil finnes fem milliarder smarttelefoner i verden. De blir kalt «The remote control to Life». Livets fjernkontroll. Vi lever større og større del av livet vårt inni telefonen. Vi handler stadig mer på nett. Vi kommuniserer via Twitter, Vine og Snapchat. Vi organiserer livet i telefonkalenderen og koordinerer med familie og kolleger. Vi løper i skogen med Endomondo, som måler både hvor og hvor fort vi løper.

Nylig var jeg med mine barn og noen venner for å spille bowling. Det var et merkelig skue. Barna holdt telefonen med venstre hånd samtidig som de sendte av gårde bowlingkula med høyre. Når de hoppende fornøyd over å få en strike snudde seg mot venninnene sine, var det ingen som hadde fått det med seg – fordi nesa var begravd i telefonen. Humoristisk ble vi enige om at i den grad noen av barna hadde registrert de andre sine bowlingprestasjoner, så hadde de fått det med seg via Instagram. Jeg ser for meg en generasjon som kommer til å stå ute i regnet og sjekke på telefonen hvordan været er.

Innen medisinsk teknologi skjer det mye. Nå får du armbånd som kommuniserer med telefonen din, som måler hvor mange kalorier du forbrenner, hvor mange skritt du går ila en dag, og kvaliteten på nattesøvnen. Hvis du skulle være i tvil om du har sovet godt når du våkner om morgenen, kan du bare sjekke telefonen. Kanskje et problem hvis du føler at du har sovet godt, mens appen sier noe annet...

Snart kan vi også gjennomføre vår egen helsesjekk. Vi vil om ikke lenge kunne svelge en pille som farer gjennom kroppen og sjekker lever, nyrer, hjerte og andre organer. Pillen er utstyrt med en sender som oppdaterer helseappen din ved avslutning av sjekken. Da trenger vi ikke lenger gå til legen for å finne ut hva som feiler oss. Vi går til legen for å fikse det vi allerede vet at vi lider av.

All den teknologien vi omgir oss med, gir mange muligheter også i næringslivet. Vi kan tilpasse butikker, produkter og tilbud slik at hver enkelt forbruker i større grad enn i dag får tilfredsstilt sine ønsker. Reklame i TV, avis og radio vil i stor grad bli erstattet av individuelt tilpasset kundedialog.

Internett har vært forbundet med datamaskiner og telefoner, men stadig flere ting rundt oss blir koblet til nettet. I dag kontrollerer vi varelasset som kommer inn til butikken ved å telle antall kartonger og paller. Den kontrollen blir borte den dagen varen selv sier fra at den har ankommet butikken.

Mange spekulerer i at den tradisjonelle dagligvarebutikken kommer til å bli helt borte. Det tror jeg blir lenge til. Men kassekøen kan fort forsvinne den dagen du automatisk belastes for varene i det du går ut døra, fordi butikken kan registrere hvilke varer du har i posene, og hvem du er.

Ny teknologi vil kunne gjøre oss mye mer effektive, kostnadene lavere og varene billigere. Men å henge med på den teknologiske utviklingen er hele tiden balansekunst på line. Det er ikke lurt å være for tidlig ute. Da betaler du bare for mye, og hvis ikke organisasjonen og kundene er forberedt, vil det heller ikke være gjennomførbart. Risikoen med å være for tidlig ute er også at du stort sett kan komme til å satse på «feil hest».

Å være for sent ute er kanskje enda verre. Bare se på hva som har skjedd med Nokia og Kodak. Hvor ble det av dem? De hadde jo nærmest verdensherredømme for bare et tiår siden.

Det beste er å være på akkurat rett sted til akkurat rett tid, med akkurat riktig teknologi. Men hvem i all verden vet hvor og når og hva det er…