En Chevrolet Chevelle SS fra 1970 står i garasjen.

- Dette er en typisk muskelbil, forteller Gry Krokstad.

Hun er medlem av Røros Amcar Club. Etter noen år i dvale, startet klubben opp igjen i 2005.

Terningene henger i frontruten.

- Terninger er harry og obligatorisk, sier hun.

Tidlig utviklede biler

- Der var så mange flotte biler. På den tiden var det heller ikke så mange biler i Norge, minnes hun.

Før den tid hadde Krokstad vært bilinteressert, men ikke noe ekstraordinært.

- Jeg fikk lappen på bursdagen min, men det var etter California interessen virkelig kom.

Hun poengterer at det som gjør amerikanske biler unike, er hvor tidlig utviklet de er.

- Satt på spissen kan man si at tyske biler ikke fikk ned vinduene elektronisk før på 2000-tallet. I USA var de så mye tidligere ute med det, forteller hun.

Bil regnes som en dyr og tidkrevende hobby, det er ikke Krokstad nødvendigvis enig i.

- Det finnes Corvetter til mange hundre tusen, men det finnes også flotte amerikanere til 80 000 kroner.

I forhold til tidsbruk mener hun det er avgjørende hva slags bil man har kjøpt.

Stadig flere kvinner

- Vi har for få damer i klubben, men det blir stadig flere, sier hun.

Årsakene tror hun er sammensatte.

- Det kan være av gammel vane. Bilen skal være mannens område. Det er også fysisk tungt å mekke, men man trenger ikke kunne mekke for å være interessert i bil, forteller hun.

I klubben er folk i de fleste aldere representert.

- Den yngste her er 18, og den eldste er 62. Alle er velkomne, sier Krokstad.

Kjører fra seg på bane

- Folk som kjører fort, er naturligvis ille, men hadde en del av ressursene som investeres i fartskontroller blitt investert i bedre veier, ville det gått mye bedre, forteller hun.

Arrangementer på lukkede baner, slik Røros Amcar Club har, tror Krokstad har positiv effekt i forhold til trygghet i trafikken.

- Vi gjør ulovlige ting lovlig.

Hvert år arrangerer de Bergstaden Burnout Weekend. Da har de bilrace på flyplassen på Rørøs.

- Da får folk som har behov for å kjøre raskt, kjørt fra seg. I stedet for at de gjør det i trafikken, gjør de det på en lukket bane, sier hun.

Hadde bilavgiftene blitt brukt til å forbedre veiene, ville også mange ulykker vært unngått.

- Jeg jobber som bilselger og vet hvor mye bilene egentlig koster og hva som er engangsavgifter, sier hun.

- Forurenser mindre enn fotball

- Det blir feil å si det sånn. Når det er fotballkamp på Lerkendal og det 20 000 tilskuere som kjører dit, forurenser det langt mer, sier Krokstad.

Hun mener også engangsavgiftene på biler ikke bidrar til mindre forurensning.

- I Norge har vi en gammel bilpark. Folk har ikke råd til å kjøpe miljøvennlige biler, mener Gry Krokstad. Evig kjærlighet Røros Amcar Club har nesten 50 medlemmer. Tor Arvid Hagen er eier av en Lincoln Continental Mark IV. Gry Krokstad eier en Chevrolet Chevelle SS.Kjærligheten til amerikanske biler ruster ikke.