Mange er de og lite betaler de. Hvem har vel ikke forbannet en elbil i jakten på en parkeringsplass i byen?

Det er alltid ledig parkering, påstår parkeringsmyndighetene, men det føles ikke sånn når vi kjører i endeløs sirkel, allerede noen minutter for sent ute. Elbilene som opptar de få parkeringsplassene i byen, er blitt et irritasjonsmoment for mange. Senterpartiet rører i opprørt hav med sitt angrep på elbilene i Trondheim. Det kan de trygt gjøre. Partiet har neppe mange elbilkjørende velgere å miste.

Politikerne har i mange år overgått hverandre i elbilløfter. Det har gitt elbilistene fordeler som andre bilister bare kan drømme om: Sterk avgiftslettelse, gratis parkering, fri ferdsel i kollektivfelt, fritak for bompenger og gratis ladestasjoner. Gulrøttene har vært så saftige at de har virket. Norge er i elbiltoppen, men juble gjør vi ikke.

Fordelene for elbilen har vært så gunstige at de har satt sinnene i kok. Særlig tydelig ble dette da Teslaen kom på markedet. Det skurrer for mange når direktørene cruiser avgiftsfritt rundt i Tesla. Teslaen har nok betydd mye for teknologiutvikling, men har også nøret opp under misunnelse. Elbilene var aldri noe problem da de lignet Postman Pat-biler og ble kjørt av miljøentusiaster med lilla skjerf. Nå er suksessen blitt den største trusselen mot elbilen.

Les også kommentaren: Marerittet i fjøset

De fleste ønsker elbilen alt godt. Problemene oppstår når elbilene blir en konkurrent. I Trondheim har handelsnæringen vært bekymret lenge. Elbiler brukt som gratis jobbparkering gjør det vanskelig for handlende å parkere. I Oslo kommer klagene fra de kollektivreisende. Bussene kommer ikke frem fordi kollektivfeltene er fulle av elbiler. Det var neppe intensjonen, men like fullt en konsekvens av at køtrøtte bilister kan kjøpe seg frem i morgenrushet med elbil.

Elbil er en viktig del av det tverrpolitiske klimaforliket. Å fjerne fordelene vil ikke bare være en hån mot de mange som har kjøpt elbil i god tro, heiet frem av myndighetene. At elbil er blitt en suksess, kan vi takke de gunstige virkemidlene for. Men også elbileierne vil være tjent med å rydde opp i de ordningene som ødelegger for fellesskapet.

Vi må nok innse at elbilen er kommet for å bli. Og det må bli mange flere av dem. Men kanskje ikke akkurat der jeg har tenkt å parkere.

Les flere kommentarer her