Når en bomring er urettferdig, blir den ikke demontert og skrudd av, men det blir satt opp flere betalingspunkter.

Illustrasjon: JanO

Derfor, en advarsel til det store flertall av Trondheims befolkning som slipper unna bomringens utvidelse: Før du aner, kommer det et betalingspunkt også nær deg! Det er en bomrings innebygde logikk at den nærmest per definisjon er urettferdig. Noen må betale, andre slipper unna. Noen må betale mye, andre må ut med småpenger. Den rettferdige bomring finnes ikke.

Når det er så ille og inn til margen urettferdig at en endring tvinger seg frem, er ikke løsningen å fjerne bommer og sette ned takster. Den versjonen av bomringen som startet mandag, vil derfor på et tidspunkt bli avløst av en ny og tettere ring, der flere må betale og der byrdene blir mer logisk og jevnt fordelt. Det kan gå to, tre, fire, fem år før det skjer, men det vil skje. Bomringen versjon 1.0, fra 1991 til 2005, ble også justert. Huller ble tettet og urettferdigheter og logiske brister ble fjernet ved at det ble satt opp flere betalingspunkt.

Det samme vil skje igjen. Men denne gangen er utgangspunktet enda mer urettferdig og ulogisk enn det var den gang. Årsaken er at de nye betalingspunktene er satt opp på andre steder og følger andre prinsipper. Derfor må utenbys bilister betale mest, de som bor i ytre deler av Trondheim, slipper unna med noe mindre, mens veldig mange som bor og arbeider i sentrale strøk av byen, ikke skal betale i det hele tatt.

Utvidelsen av bomringen som trådte i kraft på mandag, gjør belastningene litt mer rettferdig. Det er også noe mer sammenheng mellom hvem som må betale og hvem som får nytte av ny vei. Det er likevel nok av grelle utslag som ikke er samfunnet verdig. Her er to eksempler:

En person som bor i Melhus og arbeider innenfor den nye buen av betalingspunkter langs Omkjøringsveien må hvert år betale 15.000 – 20.000 kroner i bompenger. Av hensyn til jobb og familie er ikke buss et alternativ.

En annen, som bor på nedre Byåsen, eller på østsiden av byen innenfor Omkjøringsveien. Hvis hun velger å kjøre bil til og fra arbeid, og jobber i Midtbyen, på Øya, Brattøra, Lade eller et annet sted i sentrale Trondheim, slipper hun å betale bompenger. Dette gjelder trolig et flertall av byens befolkning. Mange av dem tar buss, går eller sykler, og enda flere av dem bør gjøre det. Men det vil fortsatt være svært mange som kjører bil.

Snart blir det om mulig enda mer urettferdig: En bilist i Strindheimområdet kan fra 23. juni suse gjennom Strindheimtunnelen, som er 80 prosent betalt av bompenger, riktignok ikke fra Miljøpakken, men av bompenger fra E6 Trondheim – Stjørdal. Noen kan altså nyte godt av Nord-Europas dyreste tunnel og slippe bompenger, mens andre må ut med store beløp og stange i køer.

Det er ikke rettferdig at flertallet som bor sentralt slipper unna, mens mindretallet som bor eller jobber utenfor de mest sentrale strøk, må yte mest på dugnaden som en bomring er. Det er ikke logisk at de som har størst behov for bil også må betale mest. Det kan lages mange tilsvarende eksempler, for eksempel om hvordan Byåsen er delt, eller om hvorfor malvikinger straffes hardt i Være-bommen.

Selv om bomringen i det store og hele er riktig og nødvendig, er det likevel usedvanlig enkelt å peke på urimelighetene, urettferdighetene og mangelen på logikk. I tillegg kommer de høye innkrevingskostnadene, utgiftene ved å rive én bomring og sette opp en ny, pluss de gryende utfordringene med dugnadens «unnasluntrere», det vil si alle som med statens støtte og hjelp har kjøpt elbil.

Det er ikke helt av veien – bokstavelig talt – å koble manglene og svakhetene med at bomringens 2014-utgave er en konstruksjon bygd på politiske bekvemmelighetshensyn. Bomringen er slik den er fordi den ikke skulle ligne på den første bomringen.

Det skjer på Rita Otterviks (Ap) vakt som ordfører at byen får et nytt system for å begrense biltrafikken og finansiere utbygging av kollektivtrafikk og bil- og sykkelveier. Vedtakene om bomringen kom riktignok i stand som resultat av et velgerløfte som ble brutt omtrent samtidig som det ble gitt, men det har velgerne tilgitt.

Det er også på hennes vakt trondheimsområdet har en bomring som er slik innrettet at det gir himmelropende urettferdige og ulogiske utslag.