Det er på tide at elbil-bilistene vekkes fra sin avgiftsfrie og sterkt subsidierte klimasøvn.

Foto: Espen Bakken

Det går en armada av elbiler over Trondheimsfjorden hver dag. Det er så mye å spare i bompenger og ferjebillett, at Rissa er en av kommunene i landet med høyest andel elbiler. Antall elektriske biler på sambandet Flakk-Rørvik tilsvarer tre fulle ferjer i døgnet. Til nå har Sør-Trøndelag fylkeskommune spandert ferjebilletten på elbil-bilistene. Det koster 12 millioner kroner i 2014. Men det kan bli slutt på denne subsidieringen lenge før statens avgiftsamnesti og gulrot går ut i 2017. Elbilen er altså ikke helt fredet i dette landet.

Det var hensynet til klimaet som førte til at elbilen ble en gave fra handlingskåte politikere til avgiftstrøtte bilister. Adgang til kollektivfelt, lav årsavgift, ingen bompenger, niks parkeringsavgift og gratisbilletter på riksveiferjer har gjort Norge til et elbil-eldorado. Men det er ikke nye betraktninger om det globale klimaet som gjør at pendlerne på Fosen risikerer et utgiftssjokk. Det er overskridelser i det fylkeskommunale transportselskapet AtB som tvinger frem slaget om elbilen.

Samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune skal i dag behandle et forslag om at AtB må kutte i rutetilbudet for å spare 50 millioner kroner på årsbasis. I tillegg må AtB vurdere å redusere tilskuddene til båter, buss og ferje, pluss at kommunene vil bli krevd for mer penger for en skoleskyssordning som for mange er blitt dårligere. Det tiltaket som virkelig vil gi luft i luka, er signalet om å fjerne gratisbilletten for elbiler på fylkesferjer.

Før staten lurte fylkeskommunene til å overta mange, mange mil med krokete og svingete veier, var ferjesambandet Flakk – Rørvik en del av riksveinettet. Nå er det blitt fylkesvei, og dermed en fylkesferje. Derfor kan elbilene miste én av flere fordeler, men for pendlerne på Fosen er ferjebilletten det som i kroner betyr aller mest. Med avtalepris koster det 71 kroner i ferjebillett per vei på Flakk – Rørvik. Det kan også elbiler bli nødt til å betale. For fossil-biler kommer bompenger i tillegg, 42 kroner med avtale, det dobbelte uten. For en jobb-pendler koster fossilbil med årets priser til sammen 52.640 kroner i ferje og bom. Elbil koster null. Elbil har derfor vært et enkelt valg, og det allerede før de har sendt en eneste tanke til klimaet. Elbil, helst som bil nummer to, har for mange faktisk vært en forutsetning for at de kan bo på Fosen og jobbe i byen.

Hvorfor skal de som kjører klimasnill elbil straffes for at AtB har gjort en dårlig jobb? Det må fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) svare på i tiden som kommer. Hvis fylkesordføreren er litt tøff, tar han igjen med samme mynt: Klimasnill? Er det særlig miljøvennlig å kjøre elbil med piggdekk? Den litt uvanlige kombinasjonen er å se på Fosen. Eller å høre på ferja, der stålpiggene krafser avslørende mot jerndekket. Mange kan dessuten komme seg billig til og fra jobb med buss.

Hvis det blir alvor av trusselen mot elbilene, forsvinner i første omgang bare fordelen med gratis ferje. I 2017 kan også de andre fordelene fordampe opp i en stadig mer CO2-mettet atmosfære.

Det er ikke lett å være elbil-bilist, og hvorfor skal det være det?