Midtnorsk jazzsenter ble stiftet 5. desember 1997 og feirer i dag 20 år som utviklingsaktør.

Bakgrunnen for etableringen var Norsk kulturråds rapport «Improvisasjon sett i system» som anbefalte opprettelse av slike jazzsentra i alle regionene i landet. Trengte jazzmiljøet mer system? Hva har vi oppnådd?

Om vi ser tilbake på Trondheims jazzmiljø på 90-tallet, så fantes et sterkt profesjonelt utdanningsmiljø på Jazzlinja-NTNU (etablert 1979) og noen frivillige organisasjoner rundt denne.

Trondheim jazzforum var drevet av frivillige og arrangerte om lag 30 konserter per år. Det var tilløp til en jazzfestival (JazzMazz). Spillestedene for jazz hadde utfordringer knyttet til både økonomi og tekniske arbeidsforhold.

Les også: Chick Corea skryter av Jazzorkestret

Etableringen av Midtnorsk jazzsenter (MNJ) i Trondheim skulle ideelt sett styrke både musikere og arrangører. Senteret fikk imidlertid en trang fødsel ved at det var beskjedne midler tilgjengelig til jazzen i offentlige budsjetter. De offentlige bevilgningene til MNJ var i 1998 cirka 0,5 millioner kroner.

I 2017 er tilskuddene til MNJ inklusive Trondheim Jazzorkester, Trondheim Voices og MINK (Midtnorsk kompetansenettverk for rytmisk musikk) totalt cirka 9 millioner kroner. I tillegg har MNJ salgsinntekter på 1 million kr og sponsorinntekter på 0,6 millioner kr. Tar vi med omsetningen til Trondheim jazzfestival og Dokkhuset Scene AS, ser vi en mangedobling av omsetning i jazzorganisasjonene i Trondheim i løpet av de siste 20 årene.

MNJ har utviklet ikke bare sin egen kjerne, men også nye ensembleprosjekter.

Les også: Én million i jazzstipend

Trondheim Jazzorkester og Trondheim Voices har satt fotavtrykk «over hele verden» og bidrar til å sette Trondheim på kartet internasjonalt. Trondheim Jazzorkesters internasjonalt gode omdømme handler både om samarbeid med internasjonale legender som Chick Corea, Joshua Redman og Pat Metheny, og kvaliteten på våre egne musikere og evnen til å lage spennende prosjekter.

Samarbeidet med Chick Corea startet i år 2000 under Moldejazz med det som senere er blitt omtalt som «Mirakelkonserten». Det fortsatte med Norges-turne i 2001, CD-utgivelse og konserter i New York og Tokyo i 2006, ny Norge/Sverige-turne i 2010.

I 2016 inviterte Chick Corea Trondheim Jazzorkester til å være med å feire hans egen 75-års dag med fire konserter på legendariske Blue Note jazz club i New York. Han ble så begeistret for gjensynet og samspillet at han like godt inviterte jazzorkesteret med til verdens største jazzfestival, North Sea Jazz Festival, i Rotterdam sist juli. I 2018 fortsetter eventyret med konserter på Maijazz i Stavanger (8. mai) og Trondheim jazzfestival (10. mai). Be there!

Les også: Kroks jazzkafé har funnet et nytt hjem

Trondheim Voices har også økende internasjonal virksomhet i tillegg til norske prosjekter. I november var ensemblet i Berlin Jazz Festival og opptrådte for 700 publikummere i en utsolgt Kaiser Wilhelm Memorial Church.

«Trondheim Voices arbeider med den store variasjonsrikdom som finnes i den menneskelige stemme, og derfra destillerer de konturer, linjer og tydelig former.

I sin fengslende framføring skapte de utvikling og klarhet steg for steg, og opprettholdt spenningen og gleden ved involvert lytting, fram mot en endelig naturlig katarsis.

-Den spesielle Trondheims-signaturen, som forener teknologi, kunst og tradisjon, kan tydelig gjenkjennes her.» (Henning Bolte, AllaboutJazz)

Opptatt av debatt? Les: Man kan ikke forlate gutten i kulden, uten å vite om han blir kjørt til skolen i det hele tatt

MNJ driver talentutvikling gjennom prosjektene Midtnorsk ungdomsstorband og Young Voices. Her får ungdom i aldersgruppen 15–20 år et undervisningstilbud i improvisasjon og samspill under ledelse av profesjonelle instruktører.

MNJ gir et turnétilbud til regionens jazzklubber og kulturhus, og yter direkte økonomisk støtte til prosjekter i regi av musikere og arrangører gjennom en søkbar støtteordning. Dette er en viktig del av senterets virksomhet.

MNJ er en viktig oppdragsgiver for norske frilans musikere. Gjennom konkrete bestillinger av ny musikk fra norske jazzkomponister mobiliseres kreative krefter i kunstneriske prosjekter i regionen. Moldejazz, Olavsfestdagene, Trondheim jazzfestival, Trondheim kammermusikkfestival, Soddjazz i Inderøy og festivaler i andre deler av landet er viktige arenaer for våre produksjoner og nødvendige samarbeidspartnere med hensyn til det økonomiske løftet som en nyskapende jazzproduksjon krever.

Flere av disse prosjektene får et liv etter premiere og distribueres over hele verden i form av CD-utgivelser, internett og turneer i- og utenfor Norge.

Mer debatt: Etter tre timer og stor frustrasjon sa jeg at jeg ikke var interessert i å betale for annet enn klippen

I 2006 etablerte MNJ driftsselskapet Dokkhuset Scene AS sammen med de tre organisasjonene Trondheim Jazzforum, TrondheimSolistene og Trondheim kammermusikkfestival i nært samarbeid med NTNU.

Med dette fikk jazzen en profesjonell scene med svært god og publikumsvennlig beliggenhet i Dokkparken på Nedre Elvehavn. Denne scenen for jazz og kammermusikk produserer over 150 jazz- og kammermusikk-konserter per år og har blitt et viktig aktivum for byen. Det representerer en betydelig aktivitetsøkning på konsertfronten siden 1997.

Fortsatt er det slik at norske jazzmusikere strever med å få betalt for sitt talent og kunstneriske virke. Både den nasjonale og den regionale kulturpolitikken må ha dette i mente når politikken utformes og prioriteringene foretas.

Takk til alle offentlige og private bidragsytere, frivillige, entusiaster, musikere og medarbeidere som gjør sitt ytterste for jazzen!

Hør våre kommentatorer og gjest Tord Lien snakke om sukker, budsjett og hårvask.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Kronikkforfatter: Per Axel Koch er styrets leder i Midtnorsk jazzsenter.
Kronikkforfatter: Bjørn Willadsen er daglig leder i Midtnorsk jazzsenter.