Orkdalsregionen har gått sammen om å lage felles strategisk næringsplan. Dette er den delen av fylket som kan kalles Vest-Trøndelag; en stor og mangfoldig region som er rigget for fremtiden.

Industri: På Orkanger finnes verdensledende bedrifter innen subsea-teknologi. Dette området er førsteprioritet, skriver artikkelforfatteren. Foto: Trondheim Havn

Orkdalsregionen, som omfatter de ti kommunene Skaun, Rennebu, Meldal, Orkdal, Rindal, Agdenes, Hemne, Snillfjord, Hitra og Frøya, har gått sammen om å lage felles strategisk næringsplan. Dette er den delen av fylket som kan kalles Vest-Trøndelag; en stor og mangfoldig region som er rigget for fremtiden. Et stikkord er matproduksjon, innen både blå og grønn sektor.

Brorparten av eksporten fra Sør-Trøndelag skjer fra de tre ytterste kommunene; Hitra, Frøya og Snillfjord. En annen fremtidsrettet aktivitet som snart er en realitet er vindkraftproduksjon. Om et par måneder blir det bestemt om det skal bygges ut vindkraft med tilhørende kraftlinjer til anslagsvis 6-8 milliarder i vår region, med en kjerne i Snillfjord og Hitra. Dette vil bety stor anleggsvirksomhet over en periode, men også varige arbeidsplasser. En effekt av denne utbyggingen er at Midt-Norge ikke blir så utsatt på pris og leveringssikkerhet i strømmarkedet. I tillegg jobbes det med å realisere et smelteverk på Tjeldbergodden basert på bærekraftig utnytting av CO2 i produksjonen. I samme område finner vi Holla smelteverk, som leverer silisium til verdensmarkedet. Sammen med det etablerte og robuste industrimiljøet på Orkanger, hvor vi blant annet finner verdensledende bedrifter innen subsea-teknologi, er denne regionen betydelig innen mange bransjer.

For å være mersamkjørt på næringsutvikling har regionrådet i Orkdalsregionen bestilt en strategisk næringsplan. Planen utarbeides sammen med næringslivet i regionen som har dannet Næringsalliansen i Orkdalsregionen. Realiseringen av en felles næringsplan skjer fordi kommunene og næringslivet i regionen ser nytten av å være samkjørt. Ikke minst er dette viktig når det gjelder samferdsel. I en region med så mye verdiskaping er det av avgjørende betydning at vi har god infrastruktur.

Regionrådet i Orkdalsregionen er invitert til å komme med innspill til Nasjonal Transportplan 2018-2027 og har gitt følgende prioriteringer: Det skal bygges ny E39 fra Harangen, gjennom Orkanger og til Thamshavn. I denne sammenheng skal Fv710 og Fv65 kobles til E39 i nærheten av Orkanger. Førsteprioritet fra Orkdalsregionen vil være å komme i mål med utfordringene rundt Orkanger, og da i vesentlig grad Gjølme-Thamshavn. Regionrådet er opptatt av at det blir en fremtidsrettet og robust løsning på denne utfordringen som vil ta opp i seg trafikkvekst fremover på en god måte.

Prioritet nummer to fra Orkdalsregionen vil være aksen Frøya-Berkåk, (Fv714, E39, Fv65, Fv701, Fv700). Denne strekningen er betydelig når det gjelder næringstransport. Nærmere halvparten av eksporten fra Sør-Trøndelag kommer fra de vestligste kommunene i fylket og den raskeste veien til kontinentet går via Storås til Berkåk. I forbindelse med bompengefinansiert utbygging av E6 fra Klett og sørover til Ulsberg, er det en bekymring for hvilke konsekvenser dette vil ha for trafikkmengden på veien fra Klett via Orkanger og til Berkåk. Strekningen Storås-Berkåk har flere flaskehalser som vil bli ekstra utfordrende med en stor økning i trafikkmengden. Spesielt gjelder dette Storåskrysset, Berkåkbakkan, Grana bru og Mærk bru.

Vi oppfordrer myndighetene til å ta disse utfordringene på alvor sånn at uønskede konsekvenser kan unngås. En naturlig konsekvens av dette er at aksen Frøya-Berkåk gis riksveistatus og at den utbedres til å takle den økte trafikkmengden. Den korteste veien fra Vest-Trøndelag til Østlandet og kontinentet går via Berkåk, hvor den møter E6 som er i ferd med å få en etterlengtet opprustning forbi Berkåk.

Den viktigste ressursen vi har her vest er menneskene. Det er av avgjørende betydning at vi har kompetente medarbeidere. I noen bransjer er det et godt samarbeid mellom skole og næringsliv. Her vil vi trekke frem det gode samarbeidet med havbruksnæringen på Frøya og universitets- og forskningsmiljøene i Trondheim. Vi må hele tiden være på hugget for å tilby den utdannelsen som trengs i vår region, og ikke minst er det viktig å passe på balansen mellom fag og bransjer sånn at pendelen ikke svinger for langt til en side.

I en rapport bestilt av Sør-Trøndelag fylkeskommune, utarbeidet av Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR-rapport 2013:13), slås det fast at det er tre regioner i Sør-Trøndelag som har potensial til å utvikle seg til regionale tyngdepunkt. To av disse ligger innenfor Orkdalsregionen, Orkdal og Hitra/Frøya, mens den siste, Ørland/Bjugn, ligger i samme arbeidsmarkedsregion som deler av Orkdalsregionen. Dermed slås det fast at vår region har sentra med god vekstkraft i seg.

Det er en krevende øvelse for kommunene å samkjøre seg på strategisk næringsutvikling, og man er avhengig av at de regionale og statlige aktørene spiller på samme lag som kommunene. Det er mange særinteresser i bildet, men erkjennelsen av at mange oppgaver er for store for hver enkelt kommune, gjør at kommunene vil ta denne utfordringen.