Ny kunnskap om godstransport viser politikere og statsbyråkrater at det ikke er nok å vedta en god målsetting, når virkeligheten er helt annerledes.

Ifølge en fersk rapport vil godstrafikken på vei øke kraftig i årene som kommer. Vogntog på smale og svingete veier vil derfor ikke være et forbigående problem. Foto: Levin Nestvold jr.

Forrige og nåværende regjering har hatt som mål at mye av godstransporten skal flyttes fra bil til bane og båt. Hensikten har vært den beste: Å redusere klimautslipp og sørge for bedre og mer effektiv fremføring av gods. Det er bare det at den faktiske utviklingen går i helt motsatt retning av den politiske kursen. Stadig mer gods flyttes fra bane til bil. Slik har utviklingen vært i flere år, og ifølge en fersk rapport vil den bli forsterket.

En analyse av godstransport som skal brukes til neste rullering av nasjonal transportplan slår fast at strategien om at gods skal fra vogntog til jernbane rett og slett ikke virker. Ifølge rapporten «NTP godsanalyse» vil godstransporten på veiene øke kraftig, selv om det skulle bli gjort mye for å legge til rette for tog og sjøtransport. Rapporten peker på flere årsaker til at det blir slik. To av de viktigste er at veitransporten vinner frem fordi den er fleksibel og fordi godsmengdene er ventet å øke kraftig. Det er ventet at godsimporten vil dobles i årene som kommer og at det også vil bli en sterk økning i vareeksporten.

Den over 800 sider store analysen viser at det ikke er nok å bestemme seg for en ønsket utvikling. Kartet må også stemme med terrenget, og her har regjeringer vedtatt et kart som ikke harmonerer med virkelighetens verden. Den begredelige tilstanden til norsk jernbane er et eksempel på at det er en avgrunn mellom drøm og virkelighet. Langdistansetog føres frem over traseer som stort sett ble bygd for over 100 år siden. Disse traseene tåler ikke engang dagens godsmengder. Det bekreftes hver gang en jernbanestrekning blir stengt i kortere eller lengre tid på grunn av flom eller ras.

Det er ikke nødvendig med 800 sider rapport for å forstå flukten fra toget. Det er nok å følge med på de daglige nyhetene. Dovrebanen er sterkt utsatt for klimaendringer og langtidsvirkningene av mangelfullt vedlikehold. Det er ikke rart at transportørene går av toget og velger vogntog i stedet. Det er veldig bra at regjeringen foreslår kraftig økning på vedlikehold av jernbane, men det er ikke nok til å hindre sterk trafikkvekst på veiene.

Den nye kunnskapen om godstransporten bekrefter at en sterk satsing på bygging og vedlikehold av veier er helt nødvendig. Konsekvensen av rapporten bør være at det også må gjøres mye mer for å bygge bedre jernbane og tilhørende logistikknutepunkt – i begge ender av togsporene.