Lærernes og skoleeiernes felles ansvar for tillit og ro i skolen blir enda tydeligere når nok en lærerstreik forhåpentligvis er avsluttet.

I dag starter omsider skoleåret for de om lag 100000 skoleelevene som har vært rammet av lærerstreiken. Begge parter har gitt for å komme til enighet. Det er slik det må være når det er en uskyldig tredjepart som rammes av arbeidskonflikt.

Det kan likevel synes som om arbeidsgiverne i KS har strukket seg lengst. Bakgrunnen for tariffkonflikten var at KS fremmet et rimelig krav om at rektorene som skolenes ledere, må kunne bestemme mer om hvordan lærere skal bruke sin arbeidstid. Når dette fra neste år skal avgjøres lokalt, bør det sikre gode løsninger for både arbeidsgivere og arbeidstagere. Det er slik saken er blitt håndtert i Oslo, der det altså ikke ble konflikt og streik.

Det er liten tvil om at lærerne vant PR-kampen om streiken. Utdanningsforbundets øverste tillitsvalgte har derimot ikke likt å bli påminnet at de i juni anbefalte det forhandlingsresultatet som etterpå ble nedstemt med stort flertall av medlemmene. Hvis flertallet av lærerne mot formodning sier nei også ved den kommende uravstemningen, er det full tillitskrise mellom ledelse og medlemmer i forbundet.

Heller ikke KS har kommet skadefri fra den opprivende arbeidskonflikten. Mye av årsaken til at KS tapte kampen om opinionen var at grunnplanet i KS, det vil si ordførere, kommunestyrer, fylkesordførere og fylkesting, ikke har stått i kø for å støtte sin egen organisasjon. Hvis det er et uttrykk for svakt organisasjonsdemokrati, sliter både KS og Utdanningsforbundet med tilliten mellom ledelse og grunnplan.

Elevene har mye å ta igjen når de streikerammede skolene kommer i gang. På lang sikt er det viktig at streiken og arbeidskonflikten ikke gjør skolen til arena for evig misnøye og mistillit mellom lærere og arbeidsgivere. Akkurat som begge parter hadde ansvar for å komme til enighet, er det også et felles ansvar å snakke opp skolen som viktig samfunnsinstitusjon.

De fire siste hovedtariffoppgjørene i skolen har endt i konflikt. Utgangspunktet er derfor ikke det beste.