Det tok 30 år å bli enig om hvor en ny godsterminal skal ligge. Vi har ikke råd til å bruke like mye tid på å få den realisert.

Mange spor: Montasjen viser terminalområdet på Torgård med lastegater sett fra sør mot Heimdal. Veien mot Klæbu skimtes til høyre. Foto: Jernbaneverket

Det er en viktig milepæl for hele Midt-Norge at vi nå er nærmere enn noen gang en beslutning om lokalisering av ny godsterminal. Mye av debatten har dessverre handlet om alle som ikke ønsker godsterminal i sin kommune. Det er uheldig. Hele samfunnet er avhengig av effektiv og velfungerende varedistribusjon.

Jernbaneverket konkluderer nå med at ny godsterminal bør ligge på Torgård i Trondheim. Torgård vil på sikt bli dyrere, men scorer bedre på alle kriterier, enn å legge godsterminalen til Søberg i Melhus kommune. Torgård ligger nærmest viktige bedrifter, noe som øker sannsynligheten for å få mer gods over på bane. Torgård tilbyr også det mest fleksible tomtealternativet.

De siste årene har visjonen om et samlet logistikknutepunkt for vei, sjø og bane vært en viktig del av diskusjonen. Det er liten tvil om at en slik løsning ville vært det beste, men det har ikke vært mulig å realisere, ikke minst på grunn av manglende vilje fra de kommunene som må frigi areal. Derfor var det helt riktig av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) å skjære gjennom og be om en snarlig beslutning.

Mens Trøndelag har kranglet om godsterminal, har vi sett på at rn stadig større del av godset transporteres med vogntog på vei. Dette er en svært uheldig utvikling. Både av hensyn til miljø, klima og trafikksikkerhet er vi tjent med at mest mulig av godset transporteres på sjø og bane. Når vi ikke har lyktes med dette skyldes det at kapasiteten på den norske jernbanen er alt for dårlig. Det blir ikke bedre av at transportkostnadene på bane ikke er konkurransedyktige med veitransport. Det er helt nødvendig å få på plass en snarlig opprustning av jernbanenettet og flere krysningsspor.

Etter en altfor lang prosess, ligger det an til en rask beslutning. Rapporten sendes nå ut på høring med en måneds frist. Etter 30 år med diskusjon burde det være tilstrekkelig for å få alle momenter på bordet. Selv om det nå blir enighet, er det mye som skal på plass før en godsterminal kan realiseres. Det er viktig at godsterminalen kommer inn i nasjonal transportplan.

Vi håper regjeringen også viser gjennomføringskraft når godsterminalen skal finansieres.