Regjeringens storslåtte planer for strekningen mellom Trondheim og Steinkjer er ikke mer verdt enn løfter i en tidlig valgkamp.

Mandag lanserte en smilende statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) på hjemmebane, gladnyheten om å investere 23,6 milliarder kroner i vei og jernbane mellom de to byene. Men hvor mye vil regjeringens ambisjon være verdt i møte med andre prioriteringer?

Av de bilene som i dag ruller på trønderske veier, vil de fleste være resirkulert til spiker lenge før det blir mulig å kjøre hele denne 12 mil lange strekningen på ny og oppgradert E6. Og det er ingen grunn til å forhaste seg for folk som håper at raskere tog vil åpne nye muligheter for jobbpendling mellom Innherred og Trondheim. De løftene som Arnstad og Stoltenberg nå har levert vil forplikte politikere og bompengebetalende bilister mer om 10, 20 og 30 år, enn det forplikter dagens regjering.

Første test på hvor høyt disse tiltakene skal prioriteres, vil komme når regjeringen legger frem forslag til nasjonal transportplan. I denne planen for bygging av vei, bane, havner og luftfartstiltak har ikke Jernbaneverket prioritert Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer. Spørsmålet til regjeringen er derfor om Intercity-triangelet på Østlandet og ny godsterminal i Oslo skal prioriteres ned til fordel for Trønderbanen. Eller skal 12,6 milliarder til jernbanen mellom Trondheim og Steinkjer komme i tillegg?

E6 mellom Trondheim og Steinkjer er kalkulert med en kostnad på elleve milliarder kroner. Det vil bli fint for alle som ferdes på denne veistrekningen. Det er likevel ikke den viktigste veien i Midt-Norge. Trafikkbelastningen er større på E6 sør for Trondheim.

I en felles høringsuttalelse til nasjonal transportplan fra fylkeskommunene i Møre og Romsdal, Nord- og Sør-Trøndelag, er E6 sørover til Oppland grense prioritert foran strekningen mellom Trondheim og Steinkjer. Regjeringen er likevel ikke rede til å komme med penger til det prosjektet som de regionale myndighetene mener er viktigst. Vei- og kollektivutbyggingen i Trondheim mangler 1,7 milliarder kroner. Det er langt fra opplagt at veistrekningen nord for Trondheim får snike i køen.

Regjeringen er i utakt med regionale myndigheter og mange av sine egne fagetater. Det er flere grunner til å være skeptisk til de brede smil og kostbare løfter som ble delt ut av samferdselsstatsråden og hennes sjef.