Det er bare én ting å si om forslaget om rød asfalt på Bakklandet: Det må stanses.

Mange venner av Trondheim satte kaffen i halsen denne uken da forslaget om å legge rød asfalt gjennom Bakklandet ble kjent. Det ene er at det er smakløst. Det andre er at det gir feil signal om trafikken i denne perlen av en bydel.

Trondheim får mye skryt for arbeidet som er gjort for å legge bedre til rette for syklister. Oppgraderingen er sårt tiltrengt, blant annet på grunn at av stadig flere velger å bruke sykkelen som transportmiddel. Det oppleves som tryggere og enklere å ferdes i trafikken når syklistene skilles fra de øvrige fra de øvrige trafikantene, myke så vel som harde. Men det virker som om iveren etter å omdanne Trondheim til en sykkelvennlig by har tatt helt overhånd når det røde dekket også skal rulles ut i det bevaringsverdige bymiljøet.

Bakklandet er ikke akkurat tungt trafikkert. Det som finnes av biltrafikk skal være saktegående. For fotgjengere kan sykkeltrafikken være like utfordrende som biltrafikken, de kommer fort og lydløst. Derfor kan et signal om sykkelbane i hele veiens bredde i Nygata gjøre det mindre trygt for fotgjengerne. At en del av veibanen blir dedikert syklistene er en helt annen sak. Men det må i så fall løses uten rød asfalt.

Hensynet til bydelens kvaliteter tilsier at Nygata snarere burde vært brolagt, slik arkitekt Lars Fasting påpekte i gårsdagens avis. Det vil i så fall torpedere Nygata som hovedsykkeltrase, i alle fall dersom man legger vekt på rask sykkeltransport. Brostein vil imidlertid ivareta hensynet til bydelens historiske kvaliteter. Konflikten mellom syklister og fotgjengere er allerede et faktum i Bakklandsidyllen. De kommunale planleggerne bør vurdere om det ikke er fotgjengerne som skal ha forkjørsrett her.

Det viktigste for sykkelbyen Trondheim er tross alt å gjøre det enklere for syklister å ferdes langs de viktigste trafikkårene. I mer kronglete gater og veiter og noen av byens sentrale idyller er det nødvendig å ta spesielt hensyn til fotgjengerne. Det er viktig å ikke glemme hensynet til de mykeste i arbeidet for å sikre syklistene.

Men i første omgang har trondheimspolitikerne én jobb: Å hindre vandalisering av Bakklandet.