Regjeringen setter fart i arbeidet med ny godsterminal i trondheimsområdet. Det er en påminnelse om at beslutningsevne er en undervurdert egenskap.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har skåret gjennom og bestemt at nytt logistikknutepunkt for Midt-Norge skal ligge sør for Trondheim. Det gjenstår fortsatt noen runder og mange år før den siste konteineren forlater Brattøra midt i Trondheim. Men det er tatt et valg som er viktig for næringslivet og for forbrukerne.

Høyre-Frp-regjeringen har brukt fem måneder på en sak som har versert frem og tilbake i nærmere 30 år. Det er knapt den strand og bergknaus som ikke har vært vurdert som sted for godsterminal. Det er heller ikke mange argumenter, hensyn og vurderinger som har unngått grundig vurdering.

Det har vært vurdert så grundig, og interessemotsetningene er så tydelige, at det er overmodent for en avgjørelse. Dessverre har minister etter minister falt for fristelsen til ikke å gjøre noen verdens ting. Det blir noen ganger slik når fronter står steilt mot hverandre og det er mer å tape enn å vinne på å ta en beslutning. Det særegne ved en godsterminal er at samfunnet er avhengig av en, men ingen vil ha den i sin nærhet.

Byen har innhentet Brattøra, og folketallsvekst og fremtidig økning i godsmengden har lenge gjort det klart at Jernbaneverkets terminal på Brattøra må flyttes. Men hvor? Leangen var aktuell, men ble forkastet. Hensynet til natur og miljø satte bom for Øysand. Lokal motstand og et kontant nei fra næringslivet har ført til at verken Stjørdal eller Malvik er aktuelle, selv om fylkestingene i Trøndelag har pekt den veien.

Med beslutningen fredag har regjeringen spart inn minst ett år på den tempoplanen som den forrige regjeringen hadde lagt opp til. Vi håper det neste år blir tatt et endelig stedsvalg, at penger bevilges og at det bygges, slik at et nytt logistikknutepunkt kan stå ferdig innen ikke altfor mange år. Adresseavisen har anbefalt en integrert løsning, der gods til og fra bane, bil og båt kan håndteres på samme sted. Når det ikke er mulig å finne et slikt sted, må man gå videre til det nest beste.

Et delt logistikknutepunkt sør i Trondheim eller nord i Melhus kan bli minst like bra, med en god vei til moderne havn i Orkanger.