Kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag har vært et forbilde, belønnet av staten og bejublet av passasjerene. Nå kommer smellen.

Krisen i AtB skaper ikke bare trøbbel for passasjerene, men også for resten av Sør-Trøndelag fylkeskommune, som eier det kriserammede kollektivselskapet. Mye av budsjettsprekken må i realiteten betales for lånte penger, og det blir mindre til andre formål. Fylkestinget brukte i går mer tid på å diskutere hvordan de skal få råd til 1,5 millioner på kunsthall i Trondheim, enn på mange hundre millioner til kollektivtrafikken.

I de fleste sammenhenger vil kontroll bli strengere og fullmakter trekkes inn når noen har gått utover sine rammer. Når flertallet i fylkestinget likevel velger å gi AtB større frihet, må det blant annet tolkes som at fylkespolitikerne tar selvkritikk for sin egen rolle i den ulykksalige kostnadssprekken i kollektivtrafikken.

Kort tid før fylkestingsmøtet sa fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) at det ikke er aktuelt å sette opp billettprisene. Når AtB likevel får frihet til å justere ruter og takster opp eller ned med inntil fem prosent, kan fylkesordførerens manøver ses som en ansvarsfraskrivelse. Det vil trolig også bli dommen fra sinte og frustrerte ordførere og passasjerer.

Likevel er det en logikk i en slik endring. Med mindre politisk detaljstyring skal det fylkeskommunalt eide selskapet AtB selv finne de beste løsningene. Konsekvensene av denne friheten vil bli høyere billettpriser og færre busser, hurtigbåter og ferjer. Neste gang kollektivtrafikken kommer under lupen, vil mer av tilbakemeldingene – både rosen og risen – gå mot AtB.

Vi forutsetter at AtB ikke misbruker sin frihet til å bli like egenrådige som Team Trafikk var da de hadde ansvar for kollektivtrafikken i Trondheim. Passasjerene i Trondheim led i mange år under en håpløs organisering og dårlig trafikkproduksjon. Da Team Trafikk ble sendt på dør, opplevde passasjerene i Trondheim fra 2010 en kraftig forbedring.

Det er nok bekvemt for fylkesordføreren å få mindre pes for dyre busser, ferjer som ikke går og hurtigbåter uten anløp. Ansvaret har han fortsatt, selv om AtB får en friere rolle under et nytt styre.